Przejdź do serwisu tematycznego

Włochy zamówiły pięć przybrzeżnych niszczycieli min NGM/C

Ministerstwo Obrony Włoch zamówiło w konsorcjum spółek Intermarine i Leonardo pięć przybrzeżnych niszczycieli min nowej generacji o kryptonimie NGM/C.

W piątek, 26 lipca 2024, Dyrektoriat Uzbrojenia Morskiego Sekretariatu Generalnego Obrony i Narodowej Dyrekcji ds. Uzbrojenia przy Ministerstwie Obrony Włoch zamówiło w konsorcjum spółek Intermarine (część grupy przemysłowej IMMSI) i Leonardo pięć przybrzeżnych niszczycieli min nowej generacji o kryptonimie NGM/C (New Generation Minehunters/Coastal).

Grafika: Leonardo

Umowa w ramach zamówienia podstawowego na pięć okrętów opiewa na 1,6 mld EUR (6,84 mld zł) oraz zawiera opcję o wartości ok. 1 mld EUR (4,28 mld zł) na dokończenie programu.

Udział Intermarine w programie wynosi 1,165 mld EUR (4,98 mld zł), co odpowiada około 73%, a udział Leonardo wynosi około 0,43 mld EUR (1,84 mld zł), co odpowiada około 27%. Podobny podział procentowy dotyczy umowy opcjonalnej. Intermarine pełni rolę lidera konsorcjum i odpowiada za projekt i dostawę platformy, natomiast Leonardo jest dostawcą systemu bojowego.

Umowa wykonawcza jest wynikiem prowadzonych od 2021 prac badawczo-rozwojowych w zakresie nowych materiałów oraz innowacyjnych i najnowocześniejszych technologii produkcyjnych, a także prac w zakresie redukcji ryzyka i zdefiniowania projektu okrętów.

Przybrzeżne niszczyciele min nowej generacji o kryptonimie NGM/C mają mieć długość po ok. 63 m i wypierać ok. 1300 t.

Celem programu jest uniknięcie luki w zakresie zdolności i rozpoczęcie wzmacniania krajowego komponentu krajowych środków przeciwdziałania minom w czasach narastających napięć międzynarodowych i rosnących zagrożeń w obszarze morskim, nad i pod powierzchnią, jak miało to miejsce w niedawnych konfliktach na obszarach o strategicznym znaczeniu dla Włoch (Morze Śródziemne, Morze Czarne, Morze Czerwone, Zatoka Perska i Morze Bałtyckie).

Dzięki wyjątkowym cechom kadłubów (odporność na wstrząsy generowane przez podwodne eksplozje i niski rezonans magnetoakustyczny) oraz potencjałowi operacyjnemu oferowanemu przez najnowocześniejsze technologie systemów walki – takie jak sonar do wykrywania min, system dowodzenia i kontroli wielodomenowej, w tym zintegrowane zarządzanie pojazdami bezzałogowymi – niszczyciele min nowej generacji będą mogły wykonywać szerokie spektrum misji. Oprócz operacjach poszukiwawczych i neutralizacji min morskich, jednostki będą wykonywać operacje nadzoru dna morskiego w celu kontroli i ochrony krytycznej infrastruktury podwodnej (tj. rurociągów naftowych i gazowych oraz kabli podmorskich) oraz ochrony dziedzictwa kulturowego i środowiska morskiego.

Okręty zostaną zbudowane w stoczni Intermarine w Sarzana w La Spezii, co będzie wymagało zwiększenia tam zatrudnienia. Cały system walki, składający się z odpornego na cyberataki systemu dowodzenia i kontroli SADOC 4, zaawansowanych radarów i czujników elektrooptycznych, nowego sonaru szerokopasmowego z możliwością wykrywania i klasyfikowania min, a także zintegrowanej wielokanałowej łączności o wysokiej przepustowości i łącza danych zostanie wyprodukowany i dostarczony przez Leonardo.

Marynarka Wojenna Włoch (Marine Militare) dysponuje obecnie dziesięcioma niszczycielami min, w tym dwoma typu Lerici: Milazzo (M 5552) i Vieste (M 5553) o długości 50 m i wyporności 635 t, wprowadzonymi do służby w 1985 oraz ośmioma zmodyfikowanego typu Gaeta: Gaeta (M 5554), Termoli (M 5555), Alghero (M 5556), Numana (M 5557), Crotone (M 5558), Viareggio (M 5559), Chioggia (M 5560) i Rimini (M 5561) o długości 52,5 m wyporności 697 t, wprowadzonymi do służby w latach 1992-1996. Okręty typu Gaeta przeszły modernizację MLU w latach 2010-2018. Niemniej okręty będą wymagać stopniowego wycofywania w kolejnych latach.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X