Hanwha Aerospace jest częścią grupy Hanwha, siódmej co do wielkości w Republice Korei. Zakres jej działania obejmuje branżę lotniczą, kosmiczną, mechatroniczną, bezpieczeństwa i produkcję wojskową. Działalność w tych obszarach Hanwha Aerospace rozwija z sukcesami od 1977 roku.
Silniki lotnicze
Jedną z dziedzin, w której Hanwha Aerospace odnosi znaczące sukcesy jest produkcja lotniczych silników odrzutowych. Działalność ta rozpoczęła się od 1979 roku, gdy spółka zaczęła prowadzić ciężkie remonty (poziom D) turboodrzutowych silników lotniczych. Z czasem doszła produkcja komponentów do silników, a ostatecznie sama produkcja. Należy pamiętać, że w przemyśle lotniczym to właśnie produkcja silników, zwłaszcza turboodrzutowych, jest jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie dziedzin produkcji.
Hanwha Aerospace od wielu lat zajmuje się remontami silników lotniczych
Zdjęcie: Hanwha Aerospace
Przez blisko pół wieku Hanwha Aerospace wyprodukowała ponad 10 000 silników lotniczych, zarówno na potrzeby własnego lotnictwa wojskowego jak i odbiorców zagranicznych. W silniki produkowane przez tą spółkę wyposażone są należące do Sił Powietrznych Korei samoloty bojowe F-15K oraz szkolno-treningowe T-50. Śmigłowce KUH Surion wykorzystywane przez koreańskie wojska lądowe również są wyposażone w silniki produkowane przez Hanwha Aerospace.
Osobnym rozdziałem w działalności spółki jest współpraca z amerykańskim koncernem General Electric przy opracowywaniu silnika dla samolotu bojowego nowej generacji KF-21. W tym programie Hanwha Aerospace rozwija unikalne, zaawansowane zdolności w zakresie produkcji nowoczesnych silników lotniczych, które w przyszłości będą mogły zostać wykorzystane w samolotach bojowych KF-21 Block 3, a także bojowych samolotach bezzałogowych.
Koreańska spółka stopniowo przechodziła od produkcji części i podzespołów aż do produkcji całych silników lotniczych / Zdjęcie: Hanwha Aerospace
Działalność w zakresie napędów lotniczych Hanwha Aerospace nie ogranicza się jedynie do produkcji wojskowej. Spółka ma także znaczące doświadczenie zdobyte we współpracy z takimi potentatami branży silników lotniczych jak Rolls-Royce, Pratt & Whitney, czy wspomniane wcześniej GE, w produkcji silników cywilnych. W 2016 roku, wspólnie z P&W Hanwha Aerospace powołała spółkę joint venture w Singapurze. Zajmuje się ona rozwojem silników odrzutowych nowej generacji. W poszukiwaniu konkurencyjności kosztowej i zwiększenia mocy produkcyjnych, Hanwha Aerospace wybudowała w 2017 roku zakład produkcyjny w Wietnamie.
Branża kosmiczna
Hanwha Aerospace jest pionierem wśród koreańskich podmiotów zajmujących się branżą kosmiczną. Jest pierwszym przedsiębiorstwem niebędącym placówką naukowo-badawczą zajmującym się rozwojem własnych, autorskich, innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie techniki kosmicznej. Hanwha Aerospace podchodzi do zagadnień kosmicznych w sposób kompleksowy. Rozwija rozwiązania techniczne zarówno z zakresu wynoszenia obiektów w przestrzeń kosmiczną, jak również produkcją satelitarnych systemów obserwacji i łączności.
Start koreańskiej rakiety KSLV-II Nuri, która powstała przy współpracy z Hanwha Aerospace
Zdjęcie: Korea Aerospace Research Institute
W zakresie prac związanych z wynoszeniem satelitów Hanwha Aerospace zajmuje się produkcją podzespołów rakiet, opracowywaniem i wytwarzaniem napędów kosmicznych oraz integracją systemów wynoszenia obiektów w przestrzeń kosmiczną.
Firma ma 25 doświadczenie w branży kosmicznej. Pierwszy program rakiety KSR-III napędzanej paliwem ciekłym rozpoczęta w 1999 roku. Rakieta ta została wystrzelona w listopadzie 2002 roku wynosząc satelitę obserwacji Ziemi.
Zdobywane przez lata doświadczenie zaowocowało udanym startem w 2022 roku trzystopniowej rakiety KSLV-II Nuri i umieszczeniem na orbicie okołoziemskiej satelity obserwacji ziemi. Dzięki niej Republika Korei stała się siódmym państwem na świecie, które jest zdolne wynosić w przestrzeń kosmiczną satelity o masie do 1,5 tony. W programie tym Hanwha Aerospace jest odpowiedzialna za budowę silnika na paliwo ciekłe o ciągu 75 ton, zaworów sterujących dopływem paliwa, a także systemów sterowania położeniem rakiety.
W grudniu 2022 roku Hanwha Aerospace została integratorem programu modernizacji rakiet KSLV. W kolejnym roku przeprowadzono z sukcesem wystrzelenie trzeciej, zmodernizowanej rakiety KLSV-II, która wyniosła opracowanego przez koreański przemysł sztucznego satelitę Ziemi.
Koreański satelita Space Eye-T, dostarczająca obrazy powierzchni ziemi o wysokiej rozdzielczości
Zdjęcie: Satrec
W 2024 roku Hanwha Aerospace została wskazana przez rząd Republiki Korei jako integrator programu budowy kolejnej rakiety KSLV-III, będącej rozwinięciem konstrukcji KSLV-II, we współpracy z Koreańskim Instytutem Badań Kosmicznych. Celem prac jest zbudowanie i wystrzelenie do 2032 roku koreańskiego modułu do badania Księżyca.
Jednak nie tylko napędy kosmiczne są domeną działalności Hanwha Aerospace w sektorze przemysłu kosmicznego. Innym kierunkiem w jakim rozwija się spółka jest budowa satelitów. Dobrym przykładem będzie tu konstelacja koreańskich satelitów Space Eye-T, dostarczająca obrazy powierzchni ziemi o wysokiej rozdzielczości. Konstelacja powstała w ramach inicjatywy Satrec, w ramach której Hanwha Aerospace, poza wytarzaniem satelitów zajmuje się również wykorzystaniem danych satelitarnych. Wspomniana inicjatywa służy także poszukiwaniu sposobów rozwijania działalności gospodarczej z wykorzystaniem danych pochodzących z Kosmosu.
Wojskowe systemy lądowe
Oprócz wymienionych wyżej armatohaubic K9, wyrzutni wieloprowadnicowych Chunmoo, czy bwp Redback, Hanwha Aerospace opracowuje systemy współpracy platform załogowych i bezzałogowych MUM-T. Systemy takie są rozwijane w Republice Korei w celu zwiększenia efektywność bojowej i zmniejszenia strat w ludziach na przyszłych polach walki. W grudniu 2023 roku należące do spółki autonomiczne i zrobotyzowane systemy rozpoznawcze Arion-SMET – wielozadaniowe pojazdy bezzałogowe wyposażone w automatyczne systemy kierowania w terenie, opracowane przez Hanwha Aerospace, pomyślnie przeszły zagraniczne testy porównawcze wydajności (FCT) przeprowadzone przez US Marine Corps na poligonie szkoleniowym piechoty morskiej Marine Corps Training Area Bellows (MCTAB) na Hawajach, demonstrując różne funkcje autonomicznej jazdy i możliwości transportowe.
Armatohaubica K9A1, jeden z najbardziej znanych w Polsce wyrobów spółki Hanwha Aerospace
Zdjęcie: Grzegorz Sobczak, MILMAG
Arion-SMET – wielozadaniowy pojazd bezzałogowy podczas prób na poligonie szkoleniowym piechoty morskiej Marine Corps Training Area Bellows / Zdjędcie: Hanwha Aerospace
Kolejnym obszarem działalności spółki jest produkcja systemów obrony powietrznej. W ramach prac w tym zakresie Hanwha Aerospace pracuje nad systemami do zwalczania samolotów i pocisków rakietowych. Prace obejmują np. Hybrid Biho przeznaczony do zwalczania samolotów i pocisków rakietowych na małych wysokościach. Opracowywany jest także system Chungoong przeznaczony obrony powietrznej średniego poziomu mogący zwalczać m.in. pociski balistyczne średniego zasięgu. System ten jest kluczowym elementem obrony powietrznej i przeciwrakietowej Republiki Korei. Do tego dochodzi system zwalczania pocisków balistycznych dalekiego zasięgu, który znacząco wzmacnia zdolności koreańskiej obrony przeciwrakietowej.
Innym znanym produktem Hanwha Aerospace jest wieloprowadnicowa wyrzutnia rakietowa K239 Chunmoo, w Polsce instalowana na podwoziu produkowanym przez spółkę Jelcz (na zdjęciu) w ramach programu Homar-K / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak
Obsługa techniczna samolotów
Hanwha Aerospace oferuje także kompleksowe usługi w zakresie obsługi technicznej (MRO), napraw i remontów samolotów pozwalający klientom zwieszać efektywność wykorzystania floty. Działalność ta obejmuje pełny zakres prac kończący się na remontach strukturalnych samolotów (obsługa poziomu D), a także diagnostykę oraz dostarczanie części zamiennych.
Wykorzystując dekady doświadczeń w działalności MRO oraz zdobyta w tym czasie wiedzę specjalistyczną, Hanwha Aerospace zamierza rozszerzyć swoją działalność w zakresie obsługi technicznej samolotów i stać się globalnym dostawcą kompleksowych rozwiązań MRO.
Materiał powstał przy współpracy z Hanwha Aerospace
Napędy morskie
Hanwha Aerospace jest jednym ze światowych liderów rozwoju zrównoważonego ekosystemu morskiego dzięki swojej przyjaznej dla środowiska technologii elektrycznych systemów magazynowania energii (ESS). Elektroniczny system napędowy (EPS) opracowany przez Hanwha Aerospace, który jest podstawą jej rozwiązań morskich, wykorzystuje zaawansowane technologie bezpieczeństwa, a przedsiębiorstwo jest wyłącznym dostawcą systemów akumulatorów litowych dla okrętów podwodnych.
Hanwha Aerospace dostarcza system zasilania okrętów podwodnych obejmujący akumulatory litowo-jonowe wraz z ogniwami paliwowymi dla okrętu KSS-III, który jest oferowany Polsce w programie Orka / Ilustracja: Hanwha Aerospace
Hanwha Aerospace dostarcza nowoczesne technologie w dziedzinie napędów jak system ogniw wodorowych do napędu okrętów podwodnych. System ten może być wykorzystany także w napędach statków cywilnych. Rozwiązanie to wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku związanym z uczynieniem transportu morskiego bardziej przyjaznym dla środowiska i ograniczeniem emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
W tym miejscu warto wspomnieć, że ten innowacyjny system zasilania okrętów podwodnych obejmujący akumulatory litowo-jonowe wraz z ogniwami paliwowymi jest elementem oferty Republiki Korei w programie Orka. Okręt KSS-III, który jest proponowany do zakupu przez polską Marynarkę Wojenną jest wyposażony właśnie w taki system zasilający.
Hanwha Aerospace dostarcza również nowoczesne silniki okrętowe LM 2500 i LM 500 oraz generatory (turbiny gazowe) dla kluczowych jednostek Marynarki Wojennej Korei jak niszczyciele, czy jednostki patrolowe.
Hanwha Aerospace jest więc spółką, która działa w wielu obszarach techniki. W wielu z tych dziedzin może pochwalić się opracowaniem licznych autorskich rozwiązań innowacyjnych, dających jej wysoką pozycję wśród przedsiębiorstw zapewniających nieprzerwany proces modernizacji wielu dziedzin przemysłu.