8 października US Army udzieliła koncernowi Lockheed Martin modyfikacji do kontraktu, na przeprowadzenie prac związanych ze zwiększeniem zasięgu wykrywania wielozadaniowych stacji radiolokacyjnych AN/TPQ-53 Firefinder, które mają zostać wyposażone technologię azotku galu (GaN).
US Army zamówiły łącznie ponad 170 stacji radiolokacyjnych AN/TPQ-53 Firefinder. Zestawy zostały wykorzystane w boju w Iraku i Afganistanie. Sześć radarów zostanie dostarczonych wojskom lądowym Singapuru z terminem do marca 2019. Są one pierwszym i jak dotąd jedynym odbiorcą eksportowym tych zestawów. /Zdjęcie: Lockheed Martin
Modyfikacja została włączona do kontraktu z 2016 o wartości 1,6 mld USD (6 mld zł) w ramach seryjnej produkcji stacji radiolokacyjnych dla wojsk lądowych, które dostarczane są od 2009, zastępując przestarzałe radary średniego zasięgu AN/TPQ-36 i AN/TPQ-37. Prace zostaną przeprowadzone w zakładach Lockheed Martin w Syracuse i Owego w stanie Nowy Jork, Moorestown w New Jersey i Clearwater na Florydzie. Jak dotąd koncern otrzymał pięć modyfikacji, które objęły zamówienie na produkcję ponad 170 zestawów (Radary MHR dla British Army, 2018-08-22).
Zastosowanie technologii azotku galu (GaN) pozwoli na zwiększenie mocy wyjściowej radarów z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), a co za tym idzie zasięgu. Obecnie wynosi on 20 km w trybie pracy 360° i maksymalnie 60 km w trybie pracy 90°. GaN pozwoli także na zwiększenie niezawodności i redukcję kosztów eksploatacji (Wstępna gotowość radaru G/ATOR, 2018-03-02).
Wcześniej, w listopadzie 2016 radary AN/TPQ-53 Firefinder przeszły modernizację o wartości 28 mln USD (105 mln zł), dzięki której oprócz wykrywania, klasyfikowania, śledzenia i identyfikowania położenia stanowisk artyleryjskich i moździerzowych, mogą jednocześnie namierzać bezzałogowe statki powietrzne przeciwnika. Demonstracja tych zdolności została przeprowadzona w czerwcu 2017 (Nowy radar dla Patriotów, 2017-08-08).
Podstawowy zestaw AN/TPQ-53 Firefinder składa się z dwóch opancerzonych pojazdów Oshkosh M1083 FMTV 6×6, na których zabudowano radar wraz z holowanym generatorem prądotwórczym o mocy 60 kW oraz stacji kontroli i łączności z siecią Army Battle Command System. W przypadku długotrwałych operacji – dodatkowy, trzeci pojazd zapewnia klimatyzowane pomieszczenie dla pięcio- lub sześcioosobowych załóg, a także dodatkowy generator. Lockheed Martin rozważa również możliwość wykorzystania w przyszłości AN/TPQ-53 do retranslacji lub emitowania zakłóceń radioelektronicznych, a także wykrywania pocisków manewrujących i większych statków powietrznych.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.