26 czerwca południowokoreański komitet DAPPC (Defense Acquisition Program Promotion Committee), działający przy urzędzie zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration), zaakceptował plan zakupu dwóch dodatkowych samolotów wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej (Airborne Early Warning and Control, AEW&C) za około 1,3 mld USD (5,16 mld zł). Samoloty miałyby wejść do służby do 2027.
Dwa dodatkowe samoloty wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej AEW&C uzupełnią cztery eksploatowane od 2012 roku E-7A Wedgetail, znane też jako Peace Eye. Samoloty tego typu są także na wyposażeniu wojsk lotniczych Australii (6 egz.) i Turcji (4 egz. jako Peace Eagle). W niedalekiej przyszłości kolejnym użytkownikiem zostanie Wielka Brytania. / Zdjęcie: ministerstwo obrony Republiki Korei
Komitet zaakceptował również zakup nieokreślonej liczby samolotów rozpoznania elektromagnetycznego (SIGnals INTelligence, SIGINT) za około 750 mln USD (2,97 mld zł), które miałyby zostać wprowadzone do służby w wojskach lotniczych (Daehanminguk Gong-gun), tak jak AEW&C, w 2026 (Wsparcie koreańskich F-35A, 2020-04-13).
DAPA argumentuje zakup wyspecjalizowanych samolotów z powodu podwyższonej aktywności chińskiego i rosyjskiego lotnictwa wojskowego, które od czasu do czasu naruszają koreańską strefę identyfikacji obrony powietrznej (Korea Air Defense Identification Zone, KADIZ). Uzupełnienie floty ma także w dalszym ciągu niwelować istniejące nadal luki w systemie obrony powietrznej kraju (Rosyjski samolot nad Koreą, 2019-07-23).
W upublicznionej informacji nie wskazano, z jakimi platformami zostaną zintegrowane powyższe systemy lotnicze. Jednak koreańskie wojska lotnicze dysponują czterema samolotami klasy AEW&C. Są to E-7A Wedgetail, a właściwie Boeing 737 AEW&C o konfiguracji zbliżonej do 737-700ER, zamówione w ramach programu Peace Eye. Boeing wygrał przetarg na ich budowę 7 listopada 2006. Dostawy zakończono w 2012 (Korea Południowa przetestowała Hyunmu-4, 2020-05-08).
Sercem systemu jest wielozadaniowy radar ze skanowaniem elektronicznym (Multi-role Electronically Scanned Array, MESA), który wykrywa obiekty w odległości do 600 km (lecące na wysokim pułapie), do 370 km (nisko lecące, trudniej wykrywalne statki powietrzne). Może śledzić do 180 celów naraz, naprowadzając inne samoloty do przechwycenia 24 z nich. Radar wykrywa także cele nawodne wielkości fregaty rakietowej z odległości ponad 240 km. W trybie wykrywania sygnałów elektromagnetycznych (ELectronic INTelligence, ELINT), E-7A ma skuteczny zasięg ponad 850 km, operując na pułapie 9000 m. Radar został zaprojektowany przez spółkę Northrop Grumman.
Problemem jest jedynie fakt, że płatowce B737-700ER nie są już produkowane w głównych zakładach Boeinga w Everett koło Seattle. Niemniej, warto zauważyć, że pod koniec marca ubiegłego roku Wielka Brytania zamówiła pięć samolotów E-7A Wedgetail, które powstaną w oparciu o kadłuby pochodzące z rynku wtórnego. Tak też mogłoby się stać w przypadku realizacji ewentualnego zamówienia koreańskiego (E-7A Wedgetail dla RAF, 2019-03-25).
Ponowny wybór tej platformy byłby również logiczny, jeśli chodzi o koszty eksploatacji floty, zwłaszcza że na bardzo podobnym B737-800ERX/NG zabudowane są również samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon. DAPA zgodziła się na zakup sześciu Poseidonów 25 czerwca 2018 za równowartość 1,9 bln KRW (6,34 mld zł). Boeing otrzymał zlecenie od Departamentu Obrony USA na ich budowę w ramach 11. partii produkcyjnej 30 marca 2020. Dostawy do Korei mają rozpocząć się w 2023 (Jedenasta partia Poseidonów, 2020-03-31).
W przypadku samolotów klasy SIGINT, mowa jest o zastąpieniu czterech starszych platform RC-800, opartych na płatowcach brytyjskich samolotów dyspozycyjnych Hawker 800. Zostaną wyposażone w lokalnie wyprodukowane wyposażenie specjalistyczne i uzupełnią dwa zamówione w 2017 Dassault Falcon 2000 MRA (Maritime Multi-role Aircraft). Plany zakupu francuskich samolotów ujawniono w grudniu 2011.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.