9 września ministerstwo obrony Węgier podpisało umowę z niemiecką spółką Rheinmetall AG w sprawie produkcji i dostaw dla wojsk lądowych (Magyar Szárazföldi Haderő) łącznie 218 bojowych wozów piechoty KF41 Lynx. O porozumieniu w tej sprawie informowano 16 sierpnia br. (Produkcja Lynxów na Węgrzech, 2020-08-18).

KF41 Lynx wyposażono w załogową wieżę Lance 2.0 z 30/35-mm armatą Wotan 30/35 o szybkostrzelności teoretycznej 200 strz./min., 7,62-mm sprzężony km, opcjonalnie zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia z 12,7-mm lub 7,62-mm km i 40-mm granatnikiem automatycznym, a także podwójną wyrzutnią ppk Spike LR2 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

KF41 Lynx wyposażono w załogową wieżę Lance 2.0 z 30/35-mm armatą Wotan 30/35 o szybkostrzelności teoretycznej 200 strz./min., 7,62-mm sprzężony km, opcjonalnie zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia z 12,7-mm lub 7,62-mm km i 40-mm granatnikiem automatycznym, a także podwójną wyrzutnią ppk Spike LR2 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Umowę podpisali dowódca sił zbrojnych Węgier gen. bryg. Ferenc Korom i dyrektor generalny  Rheinmetall AG Armin Papperger. Zgodnie z informacją Gáspára Marótha z Sekretariatu Komisarza Rządowego ds. Obrony, koordynującego przygotowanie zamówienia, ma wartość ponad 2 mld EUR (8,92 mld zł) i zakłada, że pierwsze 46 pojazdów zostanie wyprodukowanych w Niemczech (gdzie węgierski personel przejdzie szkolenie), a pozostałe 172 zostanie zmontowanych na licencji przez jeszcze nieutworzoną niemiecko-węgierską spółkę joint venture. Dostawy dla sił zbrojnych mają rozpocząć się w 2022. Pojazdy trafią na wyposażenie ciężkiej brygady, która powstanie w ramach zobowiązań Węgier wobec NATO (NASAMS dla Węgier, 2020-08-13).

Węgierskie wojska lądowe nie dysponują gąsienicowymi bwp (po wycofaniu BMP-1 w połowie lat 2000.), więc KF41 Lynx mogą zastąpić kołowe transportery piechoty BTR-80/80A, będące w wyposażeniu pododdziałów piechoty zmechanizowanej liczbie 278 egzemplarzy (plus 313 zmagazynowanych). Na mocy umowy z 2008 zmodernizowane do standardu BTR-80A wozy otrzymały produkowany przez Grupę WB system łączności wewnętrznej FONET.

Choć nie wskazano, gdzie wozy będą produkowane, to warto zauważyć, że węgierska spółka RÁBA Automotive Group z Győr w północno-zachodniej części kraju produkuje na licencji samochody ciężarowe MAN, które są częścią Rheinmetall (Pierwsze węgierskie Leopardy 2A4, 2020-07-04).

2 września br. dyrektor generalny grupy Rheinmetall Defence Oliver Mittelsdorf, poinformował, że jeśli pojazdy tego typu zostaną zamówione także przez Czechy, to państwo to zostanie zaproszone do trójstronnej współpracy. Warto przypomnieć, że rząd w Pradzie poszukuje dostawcy 210 bwp w ramach postępowania o nazwie Bojowy wóz piechoty i jego modyfikacja (COVID-19: Program czeskich bwp zagrożony , 2020-03-23).