29 marca br. amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Królestwa Bahrajnu 24 używanych śmigłowców uderzeniowych Bell AH-1W SuperCobra, wcześniej należących do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Transakcja miałaby zostać zrealizowana procedurą w ramach porgramu EDA (Excess Defense Article) i opiewać na maksymalnie 350 mln USD (1,51 mld zł).
Zdjęcie: Michał Adamowski, MILMAG
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Manamie wnioskował o 24 śmigłowce AH-1W wraz z remontem generalnym i przywróceniem pełnych zdolności operacyjnych, belki uzbrojenia M272A1 i części do silników turbowałowych General Electric T-700-GE-401. Wnioskowano też o pakiet części zamiennych do płatowców, wsparcie techniczne, szkolenie personelu, dokumentacje techniczne oraz inne powiązane elementy wsparcia logistycznego i programowego. Głównym wykonawcą umowy ma być spółka Bell Textron.
Wnioskowane śmigłowce mają zwiększyć zdolności królewskich wojsk lotniczych Bahrajnu (RBAF) do realizacji patroli morskich, bliskiego wsparcia powietrznego oraz bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych. Będą uzupełniać 12 fabrycznie nowych wiropłatów nowej generacji, AH-1Z Viper i zastąpią 22 AH-1E/F oraz 8 w wersji treningowej TAH-1P (wprowadzonych do służby w latach 1995-2005). Są one obecnie przypisane do 8. i 9. Eskadry Skrzydła Śmigłowców i stacjonują w bazie lotniczej Riffa w północnej części Bahrajnu (Produkcja śmigłowców Bell AH-1Z Viper dla Bahrajnu zakończona).
Jak informował w styczniu 2018 portal branżowy Janes, planowane wówczas do wycofania ze stanu USMC śmigłowce AH-1W SuperCobra w 2020, miały otrzymać nowy tzw. szklany kokpit i zostać zaoferowane na sprzedaż procedurami FMS (Foreign Military Sales) za pośrednictwem Departamentu Obrony USA lub DCS (Direct Commercial Sales) bezpośrednio od producenta śmigłowców, spółki Bell Textron. Bahrajn miałby wnioskować o pozyskanie śmigłowców procedurą EDA, co oznacza przejęcie ich w formie grantu i poniesienie jedynie kosztów rozkonserwowania, przywrócenia do służby i transportu do kraju.
Śmigłowce AH-1W SuperCobra weszły na wyposażenie USMC w 1986 jako następcy rodziny AH-1 Cobra, które pozostają w służbie w omawianym Bahrajnie, ale też w Iranie, Japonii, Jordanii, Kenii, Pakistanie, Korei Południowej, Tajwanie, Tajlandii i Turcji.
Śmigłowce dla Bahrajnu będą pochodzić ze składowiska 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, 309th AMARG) przy bazie lotniczej Davis-Monthan w Arizonie, zwanego popularnie The Boneyard. Obecnie ma znajdować się tam 109 zakonserwowanych AH-1W, które wcześniej należały do USMC.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.