24 października Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) opublikowały zapytanie ofertowe dotyczące zakupu kilku samolotów wsparcia powietrznego Textron Aviation AT-6B Wolverine i Sierra Nevada Corporation/Embraer Defense & Security A-29 Super Tucano.
AT-6B Wolverine jest uzbrojoną wersją zmodernizowanego samolotu szkolnego T-6B Texan II. Wyposażono go w czujniki optoelektroniczne i datalink do współpracy z wieloma typami uzbrojenia oraz mocniejszy napęd / Zdjęcie: Textron Aviation
Umowa na zakup dwóch-trzech uderzeniowych A-29 ma zostać podpisana do końca 2019 roku, a podobnej liczby AT-6B na początku 2020. USAF ma używać samolotów do eksperymentów oraz szkolenia sił sojuszniczych i partnerskich, zwiększenia ich potencjału i interoperacyjności.
Fundusze na zakup będą pochodzić z puli 160 mln USD (615,6 mln zł) niewydanych środków finansowych przez USAF w roku fiskalnym 2019, który zakończył się 30 września. Na początku 2019 wnioskowano o zarezerwowanie po 35 mln USD (134,3 mln zł) na zakup obu typów samolotów. Według Goldfeina USAF będą gotowe do zamówień dużej liczby samolotów dopiero w latach 2022-2024.
A-29 Super Tucano jest amerykańską modernizacją brazylijskiego EMB 314. Samolot jest uzbrojony w dwa 12,7-mm wielkokalibrowe karabiny maszynowe zabudowane w skrzydłach. Ma także węzły pod skrzydłami i kadłubem mogące przenosić 34 typy amunicji powietrze-ziemia, w tym bomby, kierowane i niekierowane pociski rakietowe. Maksymalny udźwig wynosi 1500 kg / Zdjęcie: USAF
A-29 Super Tucano trafią do Dowództwa Operacji Specjalnych (Air Force Special Operations Command, AFSOC) w bazie Hurlburt Field na Florydzie. Zostaną wykorzystane do opracowania programu dla instruktorów misji Combat Aviation Advisory, aby wypełnić wzrastające zapotrzebowanie państwa partnerskiego na lekkie samoloty uderzeniowe.
Barbara Barrett nowo wybrana sekretarz USAF poinformowała, że od sierpnia 2017 lat siły powietrzne wraz z marynarką wojenną prowadziły próby lekkich samolotów uderzeniowych A-29 i AT-6B, aby znaleźć tańszą opcję bliskiego wsparcia powietrznego dla sił sojuszniczych. Zakup oznacza przejście przez USAF do kolejnego etapu programu.
Szef sztabu USAF generał David L. Goldfein poinformował, że po zakupie samolotów testowych będą kontynuowane badania sieci wymiany informacji wywiadowczych, która może łączyć platformy, czujniki i uzbrojenie oraz zapewniać cyfrową sieć dla lekkich samolotów uderzeniowych.
Udział USA w konfliktach asymetrycznych spowodował ponowne zainteresowanie lekkimi samolotami uderzeniowymi, które mogą korzystać z identycznego uzbrojenia, co samoloty odrzutowe. Stąd też w 2009 roku USAF rozpoczął poszukiwania turbośmigłowych konstrukcji w programie Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR) lub OA-X. Początkowo planowano zakup 100 samolotów, później ich liczbę do 15.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.