24 lipca ambasador Filipin w Waszyngtonie, Jose Manuel Romualdez, poinformował w wywiadzie dla ABS CBN News, że Filipiny otrzymały ofertę zakupu śmigłowców transportowych CH-47 Chinook. Administracja amerykańska wydała już w tej sprawie wstępną zgodę i oczekuje na szczegółowe zapytanie o informację (LoR) w tej sprawie. Ciężkie wiropłaty mogłyby uzupełnić szesnaście wielozadaniowych S-70i Black Hawk International, które zostały zamówione w marcu 2019 za równowartość 241,4 mln USD (915,4 mln zł) (Mieleckie S-70i dla Filipin, 2019-06-07).

Chinooki byłyby wykorzystywane również w ramach bilateralnych ćwiczeń wojskowych z siłami amerykańskimi pod kryptonimem Balikatan, które są realizowane cyklicznie od 1984. Począwszy od 2014, w ćwiczeniu biorą udział siły zbrojne Australii / Zdjęcie: US Army

Chinooki byłyby wykorzystywane również w ramach bilateralnych ćwiczeń wojskowych z siłami amerykańskimi pod kryptonimem Balikatan, które są realizowane cyklicznie od 1984. Począwszy od 2014, w ćwiczeniu biorą udział siły zbrojne Australii / Zdjęcie: US Army

CH-47 Chinook mogłyby realizować misje humanitarne i pomagać w zwalczaniu skutków katastrof naturalnych. Śmigłowce byłyby także kompatybilne z S-70i Black Hawk International oraz ułatwiłyby współpracę z amerykańskimi siłami zbrojnymi, z którymi żołnierze filipińscy regularnie ćwiczą. 

Zakup ciężkich śmigłowców transportowych wpisuje się w program modernizacji technicznej sił zbrojnych Horyzont 2 w latach 2018-2022. Z kwoty 5,6 mld USD (21,1 mld zł), aż 2,61 mld USD (9,83 mld zł) przewidziano dla wojsk lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas). Ciężkie transportowce mogą być wykorzystywane także podczas operacji antyterrorystycznej przeciwko Grupie Abu Sajjafa, powiązanej z tzw. Państwem Islamskim  na wyspie Mindanao (Filipiny zainteresowane T129, 2018-12-04).

Pierwsze informacje o zainteresowaniu ewentualnym zakupem CH-47 przez Filipiny pojawiły się w połowie kwietnia 2018. Przewiduje się, że mogłyby trafić do 205. Skrzydła Taktycznego Śmigłowców, stacjonującego w bazie lotniczej Benito Ebuen na wyspie Mactan w prowincji Cebu. Obecnie na wyposażeniu skrzydła są lżejsze śmigłowce Bell 412, UH-1H Iroquois, i W-3A Sokół (Trzeci wypadek filipińskiego Sokoła, 2018-11-23).

Analiza
Co ciekawe, Filipiny już wcześniej brały pod uwagę zakup cięższych wiropłatów, a ofertę złożył rosyjski państwowy koncern RosObronEksport proponując transportowe Mi-171. Oferta była optymalna pod kątem ekonomicznym, ale odrzucono z powodów politycznych, aby nie narazić się na restrykcje ze strony USA z powodu ustawy z 2017 O przeciwdziałaniu przeciwnikom Ameryki poprzez sankcje (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act, CAATSA).

Zainteresowanie zakupem ciężkich śmigłowców CH-47 Chinook w ostatnim czasie wyraziło francuskie Dowództwo Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales), a swoje pierwsze egzemplarze odebrały indyjskie wojska lotnicze (Bhartiya Vāyu Senā) stając się 21. użytkownikiem na świecie. Śmigłowce Boeinga są również oferowane Niemcom w programie Schwere Transporthubschrauber (STH) (Francja zainteresowana Chinookami, 2019-07-15; Ciężkie śmigłowce dla Bundeswehry, 2019-02-28; Pierwsze Chinooki dla Indii, 2019-02-11).