Amerykańskie wojska lądowe (US Army) poinformowały o postępach rozwoju systemu broni średniokalibrowej ALAS-MC (Advanced Lethality and Accuracy System for Medium Caliber) dla wozów bojowej następnej generacji NGCV (Next Generation Combat Vehicle) (Nowa amunicja programowalna US Army, 2020-07-10).

Demonstrator technologii systemu wieżowego ALAS-MC, który przeszedł wstępne próby we wrześniu ub. r., został opracowany przez General Dynamics Land Systems

Demonstrator technologii systemu wieżowego ALAS-MC, który przeszedł wstępne próby we wrześniu ub. r., został opracowany przez General Dynamics Land Systems

System jest rozwijany przez Centrum Badawcze Uzbrojenia US Army CCDC (Combat Capabilities Development Command Armaments Center) z Picatinny Arsenal w New Jersey, we współpracy z dowództwem Command C5ISR (Command, Control, Computers, Communications, Cyber, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) z Aberdeen w Maryland dla zespołu interdyscyplinarnego (Cross-Functional Team, CFT) przy programie NGCV. Zespół integruje armatę średniokalibrową, amunicję, system kontroli ognia oraz czujniki w celu zwiększenia precyzji, zasięgu i skuteczności rażenia celów naziemnych na dużych dystansach (Dostawcy RCV-L i RCV-M wybrani, 2020-01-11). 

Demonstrator technologii systemu wieżowego, który przeszedł wstępne próby we wrześniu ub. r., został opracowany przez General Dynamics Land Systems (GDLS) na podstawie umowy badawczo-rozwojowej w formule CRADA (Cooperative Research and Development Agreement). Bardziej zaawansowane próby urządzenia zaplanowano na koniec br. 

System składa się z 50-mm armaty automatycznej XM913 Bushmaster opracowanej wspólnie z Northrop Grumman Defence Systems. Od 2014 działo było znane pod nazwą Enhanced Bushmaster III 50 mm. Po raz pierwszy zaprezentowano je publicznie 12 kwietnia 2019 podczas prób ogniowych na poligonie Big Sandy w Arizonie. W grudniu ub. r. wykazano, że armata spełnia wymogi operacyjne dotyczące celności i siły ognia oraz znacząco zwiększa efektywność w porównaniu z innymi armatami średniokalibrowymi (25 mm, 30 mm, 35 mm i 40 mm). 

Pod koniec kwietnia br. atrapa uzbrojenia została zaprezentowana na demonstratorze bojowego wozu piechoty nowej generacji Griffin III oferowanego przez spółkę General Dynamics Land Systems (GDLS) w programie OMFV (Optionally-Manned Fighting Vehicle) na następcę bwp M2/M3 Bradley. Pojazd ujawniono w październiku 2018 podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2018 (Pancerne propozycje GDLS dla US Army, 2020-04-24).

System ALAS-MC składa się z 50-mm armaty automatycznej XM913 Bushmaster, opracowanej wspólnie z Northrop Grumman Defence Systems / Zdjęcie i grafika: US Army

System ALAS-MC składa się z 50-mm armaty automatycznej XM913 Bushmaster, opracowanej wspólnie z Northrop Grumman Defence Systems / Zdjęcie i grafika: US Army

Armata ma być przystosowana do strzelania nabojem przeciwpancernym 50 mm x 228 z pociskiem podkalibrowym stabilizowanym brzechwowo z odrzucanym sabotem ze smugaczem XM1203 (Armour-Piercing, Fin Stabilised, Discarding Sabot-Tracer, APFSDS-T) oraz nabojem kumulacyjnym z zapalnikiem programowalnym i smugaczem XM1204 (High Explosive Airburst with Trace, HEAB-T). Pierwszy z nich ma charakteryzować się wyższą prędkością wylotową i większą masą własną penetratora, a drugi większą masą samego pocisku i możliwością uruchomienia zapalnika w trzech trybach: programowalny wybuch (AB), punkt detonacji (PD) i punkt detonacji z opóźnieniem (PDD). Amunicja została zaprojektowana i opracowana przez CCDC we współpracy ze spółką MATSYS ze Sterling w Wirginii, a produkcją seryjną zajmą się zakłady General Dynamics Ordnance and Tactical Systems (GDOTS) w St. Petersburg na Florydzie. 

System kierowania ogniem, którego szczegółów nie ujawniono, powstał z kolei we współpracy ze spółką General Dynamics Mission Systems-Canada (GDMS-C) z Ottawy w Kanadzie. Wiadomo jedynie, że łączy szereg czujników z graficznym interfejsem. 

W 2021 spółka GDLS dostarczy platformy testowe (zastępcze), które zostaną zintegrowane z ALAS-MC w celu przeprowadzenia serii prób, w tym strzelania w ruchu do celów stacjonarnych i ruchomych. Testy zostaną zrealizowane przy współpracy z centrum testowym Aberdeen w Maryland, laboratorium badawczym CDCC w Maryland i Ground Vehicle Systems Centre w Michigan.