We wtorek, 8 października 2024, amerykańska spółka Anduril Industries poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 249 978 466 USD (976,6 mln zł) z Departamentem Obrony USA na dostawy ponad 500 bezzałogowców przechwytujących Roadrunner-M i niesprecyzowanej liczby przenośnych systemów walki radioelektronicznej Pulsar do zwalczania zagrożeń ze strony innych bezzałogowców.
Dostawy rozpoczną się w czwartym kwartale 2024 i potrwają do końca 2025.
Bezzałogowiec przechwytujący Roadrunner-M, obok amunicji krążącej wielokrotnego użytku Roadrunner, zadebiutowały publicznie 1 grudnia 2023. I tak Roadrunner-M jest efektorem kinetycznym przenoszącym głowicę odłamkowo-burzącą, z kolei Pulsar, służący do blokowania łączności wrogich systemów bezzałogowych przy pomocy impulsu elektromagnetycznego, wspierany przez sztuczną inteligencję, jest efektorem niekinetycznym, tworząc razem kompleksowy system antydronowy.
System Roadrunner, złożony z dwóch wymienionych wariantów, przechodzi próby ewaluacyjne w warunkach bojowych, realizowanych pod nadzorem Departamentu Obrony USA od stycznia 2024, a system Pulsar jest już wdrożony do użycia operacyjnego w wielu regionach odpowiedzialności Departamentu Obrony USA od sierpnia 2023.
Anduril Industries pozyskało kontrakty o wartości prawie 350 mln USD (1372,73 mln zł) od czasu publicznego wprowadzenia swoich systemów Roadrunner i Pulsar na potrzeby Departamentu Obrony USA. Kontrakty te wspierają szereg działań, w tym użycie operacyjne, testy walidacji systemów, eksperymenty i integrację z istniejącymi systemami obronnymi.
Roadrunner
Nowatorski projekt, łączący cechy pocisku kierowanego i bezzałogowego samolotu wykonanego w głównej mierze z włókna węglowego, charakteryzuje się wysokim stopniem modułowości i autonomii, jest wystrzeliwany ze specjalnej wyrzutni i w razie konieczności może ponownie wylądować na ziemi (podobne rozwiązanie jak w przypadku stopni rakiet nośnych SpaceX Falcon 9), a następnie ponownie użyty w ciągu kilku minut. Co istotne, charakteryzuje się wysoką prędkością poddźwiękową, dzięki napędowi odrzutowemu złożonemu z dwóch silników turboodrzutowych. Prace nad systemem trwały od 2021.
System startowy, zwany Gniazdem (and. Nest) to przenośna wyrzutnia, przypominająca zamykany hangar, która dodatkowo zdalnie monitoruje stan techniczny bezzałogowca, otrzymuje od niego informacje zwrotne stanu oraz, jak informuje producent, zawiera różne funkcje związane z utrzymaniem gotowości operacyjnej systemu. Gniazdo może zostać zintegrowane z zewnętrznymi systemami, takimi jak systemy dowodzenia i kontroli czy czujnikami, zwiększającymi zdolności systemu. Niemniej, idea była taka, że Roadrunner jest użytkowany przez jedną osobę.
Gniazdo ma też być odporne na warunki środowiskowe oraz mieć możliwość działania przez wiele miesięcy bez konserwacji, dzięki czemu istnieje możliwość rozmieszczenia go z dala od operatora na długi czas i zdalne wystrzelenie bezzałogowca w dogodnym momencie. Jest też na tyle nieduże, że można je rozmieścić na pojazdach czy jednostkach pływających.
Nie jest jasne dokładnie, w jaki system naprowadzania został wyposażony. Według producenta, Roadrunner ma wbudowane czujniki przetwarzające, które pozwalają mu znajdować cele, obliczać optymalną ścieżkę przechwycenia, a następnie eliminować ten cel. Dysponuje on również opracowanym przez Anduril Industries silnikiem nauczania maszynowego (sztucznej inteligencji) o nazwie Lattice.
ICYMI: Roadrunner is on the move.
The Department of Defense has awarded Anduril with a $250M contract to deliver more than 500 Roadrunner-Ms and Pulsar EW systems. This state-of-the-art defense solution will counter the escalating threat of UAS attacks against U.S. forces and… pic.twitter.com/bNCrG2QQOU
— Anduril Industries (@anduriltech) October 9, 2024