30 września Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę ramową o wartości 1 219 170 958 USD (4,68 mld zł) na produkcję seryjną, dostawy i testy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu IM-SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense) na podwoziu kołowego transportera opancerzonego ICV Stryker A1.
Prototyp IM-SHORAD został zabudowany w oparciu o podwozie kołowego transportera opancerzonego ICV Stryker A1, który wyposażono w moduł ogniowy z wyrzutnią czterech pocisków przeciwlotniczych FIM-92 Stinger i czterech ppk AGM-114L, 30-mm armaty automatycznej M230 i 7,62-mm karabinu maszynowego / Zdjęcie: US Army
W ramach umowy, podpisano aneks o wartości 230 mln USD (882,42 mln zł) na produkcję i dostawy pierwszej partii 28 pojazdów (pierwotnie planowano 32). Podwykonawcami zlecenia są spółki Leonardo DRS i Raytheon Technologies. Termin obowiązywania umowy ramowej to 30 września 2025. Prace będą wykonywane w Tallahassee (Floryda), Scranton (Pensylwania), London (Ontario), Lima (Ohio) i Anniston (Alabama).
O ile dokumenty nie wskazują ile wozów obejmuje umowa ramowa, to wcześniej opublikowane plany zakładały dostawę 144 IM-SHORAD, które miały trafić do czterech batalionów Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT) w latach 2020-2024. Program dostaw jest jednak opóźniony przez pandemię COVID-19, a także problemy techniczne (błędne działanie oprogramowania sterującego podwójną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114L Longbow Hellfire). Próby odbiorcze prototypu IM-SHORAD, których pozytywne zakończenie determinowało udzielenie zamówienia na produkcję seryjną rozpoczęto w sierpniu br. z pięciomiesięcznym opóźnieniem (US Army testuje IM-SHORAD, 2020-08-09).
Analiza
W czerwcu 2016 po zidentyfikowaniu luki operacyjnej w zakresie mobilnej obrony przeciwlotniczej jednostek US Army rozpoczęto inicjatywę wstępnie nazwaną M-SHORAD (Maneuver Short-Range Air Defense). Głównym impulsem do podjęcia szybkiego działania były działania hybrydowe Rosji we wschodniej Ukrainie. IM-SHORAD mają wzmocnić przywracane do służby operacyjnej zestawy AN/TWQ-1 Avenger Air Defense System na wzmocnionym podwoziu M1097 HMMWV.
Pierwszą propozycję w nowej inicjatywie złożyła w sierpniu 2017 spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) z pojazdem Stryker MSL (Mobile SHORAD Launcher) z pociskami Hellfire i AIM-9X Sidewinder. Następnie w październiku tego samego roku Raytheon zaproponował integrację Strykerów z pociskami FIM-92 Stinger, a Oshkosh wyposażenie lżejszych pojazdów JLTV m.in. z ppk AGM-114L Longbow Hellfire (50 kW laser dla Strykerów, 2019-08-02).
Postępowanie na budowę prototypu IM-SHORAD został rozpoczęte w lutym 2018. W maju tego samego roku spółka Leonardo DRS zaproponowała integrację bezzałogowego systemu wieżowego Moog Reconfigurable Integrated-weapons Platform (RiwP) z systemem kierowania ogniem, radarem MHR AESA (Multi-mission Hemispheric Radar) i głowicą optoelektroniczą oraz wyrzutniami czterech FIM-92 Stinger i czterech ppk AGM-114L, 30-mm armatą automatyczną M230 i 7,62-mm karabinem maszynowym. IM-SHORAD miał zostać wpięty w system dowodzenia FAAD C2, natomiast wstępne wykrywanie miały zapewniać radary kierowania ogniem AN/MPQ-64 Enhanced Sentinel A3.
Propozycja ta została później wstępnie zaakceptowana w lipcu tego samego roku, a następnie zmodyfikowana do wymogów US Army. W sierpniu 2019 ukończono prototyp, który został zaprezentowany w październiku podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA 2019 (M-SHORAD dla Strykerów, 2018-05-28).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.