W środę, 6 listopada 2024, niderlandzka spółka Defenture B.V. poinformowała o podpisaniu wieloletniej umowy z Jednostką Wojskową GROM na dostawę partii pojazdów patrolowych na bazie platformy GRF (GRound Force) 5.12. Oferta zwyciężyła w przetargu na dostawę dwóch pojazdów specjalnych z opcją na dwa kolejne.
GRF (GRound Force) 5.12 / Zdjęcie i grafika: Defenture
Johan Claassens, CPO (Chief Product Officer) w Defenture powiedział:
Współpraca z Polskimi Siłami Zbrojnymi stanowi ważny krok w naszej misji zapewniania mobilności wojskowej spełniającej najwyższe wymagania, teraz i w przyszłości. Jesteśmy dumni, że Polskie Siły Zbrojne obdarzają nas zaufaniem i wybierają nasze pojazdy. Nie możemy się doczekać realizacji naszej wspólnej wizji.
W informacji prasowej brak jakichkolwiek szczegółów, ale wiadomo, że 2 kwietnia br. Jednostka Wojskowa GROM uruchomiła przetarg na dostawę pojazdów specjalnych, który został rozstrzygnięty 23 lipca br. na korzyść spółki Defenture B.V. Zwycięska oferta otrzymała 100 pkt (w tym 60 pkt za cenę, 10 pkt za moc silnika, 10 pkt za maksymalny moment obrotowy i 20 pkt za manewrowość – średnicę zawracania).
JW GROM poszukiwała 5-osobowego pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 5 t, o wysokiej dzielności terenowej, ze świadectwem homologacji dopuszczającym do ruchu po polskich drogach RP. Ma dysponować silnikiem spalinowym o pojemności skokowej nie mniej niż 3000 cm sześc. i mocy nie mniej niż 215 KM, o maksymalnym momencie obrotowym nie mniej niż 500 Nm, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów. Pojazd musi charakteryzować średnica zawracania nie więcej niż 9 metrów.
Konstrukcja pojazdu musi mieć możliwość zamontowania pakietów balistycznych zapewniających ochronę na poziomie minimum 1 wg STANAG 4569. Konstrukcja silnika musi umożliwiać jego eksploatację w warunkach wystąpienia trybów awaryjnych (np. w wyniku ostrzału, uszkodzenia mechanicznego powodującego wyciek płynów eksploatacyjnych) do momentu jego całkowitego unieruchomienia w wyniku zużycia. Pojazd musi mieć funkcję jego uruchamiania i dalszej eksploatacji w przypadku braku wymaganych płynów eksploatacyjnych, nieszczelności układów itp. do momentu jego całkowitego unieruchomienia.
Z uwagi na specyfikację zamawiającego, wydaje się, że Defenture B.V. zaoferowała platformę GRF 5.12. Ujawniony w 2020 pojazd patrolowy w ostatnim czasie zamówiony przez austriackie siły specjalne Jagdkommando, a wcześniej niemieckie KSK (Kommando Spezialkräfte), niderlandzkie KCT (Korps Commandotroepen) i szwajcarskie SKS (Schweizer Kommando Spezialkräfte), ma napęd na wszystkie cztery koła zapewniają wysoką mobilność i dzielność terenową, a co za tym będzie optymalna dla wymagającego użytkownika końcowego. Platforma została oparta architekturze DMDP (Defenture Modular Design Principle), która pozwala na dowolne skonfigurowanie pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej od 3 do 10 t.
Parametry platformy GRF 5.12:
- Długość: 5100 mm
- Szerokość: 1800 mm
- Wysokość: 2205 mm
- Wysokość (do transportu lotniczego, złożony montaż na dachu): 1870 mm
- Kąt natarcia (bez ładunku): 46,5°
- Kąt zejścia (bez ładunku): 43,5°
- Prześwit (bez ładunku): 340 mm
- Ładowność: 1440 kg
- Maksymalna masa całkowita pojazdu: 4600 kg
- Typ silnika: wielopaliwowy wysokoprężny 6-cylindrowy o pojemności 3,2 L
- Maksymalna moc: 160 kW (217 KM)
- Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm
- Rodzaje paliwa: F34, F35, F44, F54, F63
- Pojemność zbiornika paliwa: 115 L
- Zasięg operacyjny: 800 km
- Napęd: 4×4
- Skrzynia biegów: 8-biegowa automatyczna
- Skrzynia rozdzielcza: Wysoki/Niski bieg + blokada
- Mechanizmy różnicowe Przód/Tył: otwarty z blokadą
- Opony: 275/70 R18
- Obręcze: 18 cali
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.