W poniedziałek, 10 lipca br., niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała, że niemieckie i niderlandzkie siły zbrojne podpisały umowę na dostawę do 3058 lekkich pojazdów aeromobilnych Caracal. Warta 1,9 mld EUR (8,45 mld zł) wieloletnia umowa ramowa obejmuje do 2054 pojazdów przeznaczonych dla Niemiec i 1004 dla Królestwa Niderlandów. Pierwszym krokiem było złożenie wiążącego zamówienia w ramach umowy ramowej na 1508 pojazdów o wartości około 870 mln EUR (3,87 mld zł). Aby sfinansować zakup, Niemcy korzystają ze specjalnego funduszu utworzonego w ubiegłym roku na doposażenie Bundeswehry.
Caracal jest produktem partnerstwa spółek Rheinmetall, Mercedes-Benz AG i Armored Car Systems GmbH. Dostawa pierwszych próbnych egzemplarzy ma nastąpić już w pierwszym kwartale 2024 roku, a rozpoczęcie dostaw seryjnych planowane jest na początek 2025 roku. Caracal, pojazd z napędem na wszystkie koła (4×4), jest mobilną platformą specjalnie zaprojektowaną w celu zaspokojenia potrzeb formacji powietrznodesantowych i sił specjalnych.
Zamówienia w programie Luftlandeplattformen następuje się w kontekście napiętej sytuacji w zakresie bezpieczeństwa międzynarodowego i pilnie potrzebnych nowych zdolności do obrony narodowej i sojuszniczej. Ze względu na bliskie stosunki robocze między niemieckimi i niderlandzkimi siłami zbrojnymi oraz porównywalną sytuację potrzeb w obu krajach, projekt zamówień od samego początku był projektem dwustronnym.
Procedura przetargowa, która rozpoczęła się w październiku 2022, została sfinalizowana w dwóch krótkich fazach składania wniosków. Ostatecznie Rheinmetall przedstawił najbardziej ekonomiczną propozycję, w której cena i parametry techniczne były zbieżne, aby pokonać konkurenta: niemieckiej Krauss Maffei-Wegmann (KMW) i niderlandzkiej Defenture z platformą GRF (GRoundForce).
Caracal jest oparty na komercyjnym, gotowym podwoziu nowej serii G-model 464 firmy Mercedes-Benz. Dzięki temu Rheinmetall będzie w przyszłości mógł zaoferować użytkownikom na całym świecie sprawdzoną, dojrzałą technicznie platformę, wraz ze wsparciem logistycznym przez cały długi okres eksploatacji pojazdu.
Dzięki Caracalowi portfolio pojazdów taktycznych Rheinmetall rozszerzyło się o segment lekkich pojazdów 4×4 o masie poniżej 10 ton, w którym firma technologiczna z Düsseldorfu widzi duży potencjał wzrostu.
Razem z naszymi partnerami, Mercedes-Benz AG i Armored Car Systems GmbH, jesteśmy gotowi do działania i możemy szybko przejść do masowej produkcji seryjnej na dużą skalę, mówi dr Björn Bernhard, dyrektor zarządzający Rheinmetall Landsysteme GmbH. Końcowy montaż wszystkich niemieckich i niderlandzkich pojazdów odbędzie się w naszej fabryce w Ede w Królestwie Niderlandów oraz w VDL Special Vehicles B.V. w Eindhoven, naszej wskazanej firmie partnerskiej. Posiadanie dwóch lokalizacji montażu pozwoli nam szybko zwiększyć skalę produkcji, jednocześnie przyczyniając się do trwałej wartości dodanej w Królestwie Niderlandów, naszym kraju partnerskim, zauważa dr Bernhard.
https://twitter.com/RheinmetallAG/status/1678396648324493314?s=20
Przypomnijmy, że o zwycięstwie oferty Rheinmetall z Caracalem informował 26 maja br. niemiecki portal branżowy Soldat & Technik (S&T). Jednak ostateczna liczba pojazdów okazała się dużo wyższa niż tamte doniesienia.
Królestwo Niderlandów dołączyło do programu Luftlandeplattformen 26 listopada 2021, w ramach ujednolicenia parku maszynowego sił powietrznodesantowych i górskich obu państw, które są ze sobą połączone do 1 stycznia 2014 (wcześniej planowały samodzielnie kupić nowe pojazdy, ale anulowano umowę z 2018 na zakup 515 pojazdów Air Assault Vehicle od Mercedes-Benz).
Pojazdy trafią na wyposażenie niemieckiej Dywizji Szybkiego Reagowania (Division Schnelle Kräfte, DSK), gdzie zastąpią lekkie pojazdy Wiesel 1/2 oraz będącej jej częścią niderlandzkiej 11. Brygady Powietrznodesantowej (11 Luchtmobiele Brigade), gdzie zastąpią różne wersje pojazdów Mercedes-Benz G280 CDI i MB 290GD Wolf. Dostawy są spodziewane od 2027. Pojazdy będą kompletowane w 10 różnych konfiguracjach.
Program Luftlandeplattformen zakłada opracowanie zarówno gąsienicowych, jak i kołowych wozów wsparcia ogniowego, zdolnych do transportu drogą powietrzną. Dlatego wcześniej, instytut badawczy IABG (Industrieanlagen-Betriebsgesellschaft) z Ottobrunn k. Monachium opracował demonstrator technologii transportera opancerzonego Luftbeweglichen Waffenträger (GSD LuWa).
Caracal
Lekki pojazd aeromobilny Caracal miał premierę 13 czerwca 2022 na paryskich targach Eurosatory.
Został oparty na najnowszym podwoziu Mercedesa Klasy G, skonstruowanego z myślą o akcjach ratowniczych i specjalnych. Caracal oferuje maksymalną mobilność, lekką konstrukcję i opcjonalnie montowane elementy ochrony i pancerza w celu przeciwdziałania zagrożeniom balistycznym i minowym. Pojazd wyposażony jest w sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Euro III o mocy 249 koni mechanicznych, zapewniający wozowi o masie 4900 kg prędkość maksymalną 140 km/h.
Zwarta konstrukcja Caracala umożliwia przewóz dwóch pojazdów tego typu w ładowni śmigłowca transportowego CH-47F Chinook (wybranego przez Niemcy w programie Schwere Transporthubschrauber), można także przenosić go jako ładunek podwieszony pod śmigłowcem.
Dzięki modułowej konstrukcji i dwóm dostępnym rozstawom osi, Caracal może być wykorzystywany podczas operacji powietrznych do wykonywania rozmaitych zadań – na przykład jako podstawowy środek do przewozu żołnierzy, lub pojazd wsparcia medycznego, albo też wóz zaopatrzenia – wszystko na jednej platformie samochodowej.
Caracal ma być gotowy do wdrożenia do produkcji na pełną skalę od 2023 roku. Rheinmetall oferuje pełne wsparcie eksploatacyjne cyklu życia pojazdu, nawet przez okres przekraczający dwadzieścia lat.