14 sierpnia dowództwo ukraińskich wojsk lotniczych (Powitriani Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny, PS ZSU) potwierdziło zainteresowanie zakupem lekkich, turbośmigłowych samolotów szturmowych Embraer EMB-314 Super Tucano w miejsce samolotów szkolno-bojowych Aero L-39 Albatros (Opóźnione dostawy senegalskich L-39NG, 2020-06-15).

Samoloty turbośmigłowe Embraer EMB-314/A-29 Super Tucano znajdują się w wyposażeniu wojsk lotniczych 12 państw: Afganistanu, Angoli, Brazylii, Burkina Faso, Chile, Dominikany, Ekwadoru, Ghany, Hondurasu, Indonezji, Kolumbii i Libanu. Ponadto zamówienia złożyły Filipiny, Nigeria, Senegal oraz USA / Zdjęcie: Força Aérea Brasileira

Samoloty turbośmigłowe Embraer EMB-314/A-29 Super Tucano znajdują się w wyposażeniu wojsk lotniczych 12 państw: Afganistanu, Angoli, Brazylii, Burkina Faso, Chile, Dominikany, Ekwadoru, Ghany, Hondurasu, Indonezji, Kolumbii i Libanu. Ponadto zamówienia złożyły Filipiny, Nigeria, Senegal oraz USA / Zdjęcie: Força Aérea Brasileira

Jednocześnie zdementowano plotki rozpowszechniane przez ukraińskie media, jakoby samoloty tego typu miały zastąpić w linii ciężkie samoloty przewagi powietrznej Su-27UP1M/S1M/P1M/UB1M, lżejsze wielozadaniowe MiG-29MU1/2 oraz szturmowe Su-25M1 i Su-24M/MP w ramach planu modernizacji technicznej o nazwie Air Force Vision 2035, ujawnionego publicznie 19 maja br. W ramach tego przedsięwzięcia poszukiwany jest samolot generacji 4++ o pełnych możliwościach bojowych, których nie zapewni brazylijska konstrukcja (Ambitne plany modernizacji ukraińskiego lotnictwa, 2020-05-22). 

Dowództwo PS ZSU zainteresowało się samolotami Super Tucano podczas wizyty ukraińskiej delegacji w Brazylii w sierpniu 2019. Super Tucano mogłyby zastąpić najbardziej wyeksploatowane samoloty szkolno-bojowe Aero L-39 Albatros (2 lipca 2019 jeden z nich rozbił się w pobliżu wsi Starowiriwka w rejonie Charkowa). Ukraińskie Albatrosy były wielokrotnie remontowane i częściowo modernizowane w krajowych zakładach (Słowacja szuka następcy L-39, 2019-08-10). 

Na czele delegacji w brazylijskiej bazie lotniczej Campo Grande, gdzie stacjonuje 3. eskadra 3. Grupy Lotniczej wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB) stał dowódca PS ZSU, gen. gen. mjr Serhij Drozdow, który miał okazję zasiąść za sterami Super Tucano. Towarzyszyli mu m.in. ukraiński ambasador w Brasilii, Rostysław Tronenko i attaché ukraińskiego ministerstwa obrony, Ołeksandr Mychajłenko. Złożono również wizytę w São Paulo, gdzie prowadzono rozmowy ze spółką Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica), produkującą Super Tucano. Uzyskano informacje na temat organizacji jednostek, szkolenia pilotów i systemu serwisowania samolotów. 

Co ciekawe, delegacja ukraińska wyraziła zainteresowanie zakupem samolotów poprzez Departament Obrony USA procedurą FMS (Foreign Military Sales). Niewykluczone, że transakcja dotyczyłaby zmodernizowanych A-29 Super Tucano, uzbrojonych w dwa 12,7-mm wkm. Samoloty mogą również przenieść różnorodne uzbrojenie klasy powietrze-powierzchnia, zaczepiane na węzłach pod skrzydłami i kadłubem. Maksymalny udźwig A-29 Super Tucano wynosi 1500 kg (USAF zamówi A-29 i AT-6B, 2019-10-26). 

W październiku 2019 prezydent Ukrainy, Wołodymyr Zełeński, poinformował podczas spotkania z brazylijskim odpowiednikiem, Jairem Bolsonaro o planach zakupu nieokreślonej liczby samolotów Super Tucano. Umowa miała zostać podpisana podczas wizyty Zełenskiego w Brazylii w pierwszej połowie 2020, lecz ta została przełożona na czas nieokreślony z powodu pandemii COVID-19.