25 lutego ukraińskie Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow poinformowało, że dwa dni wcześniej odbyło się spotkanie z przedstawicielami państwowego koncernu SC UkrOboronProm, ministerstwa obrony Ukrainy oraz około dwudziestu innych przedsiębiorstw branżowych w sprawie możliwości wspólnego opracowania ciężkiego bezzałogowego statku latającego (bsl) do zadań rozpoznawczych i uderzeniowych.
Ukraiński przemysł i resort obrony omówiły kwestie możliwości opracowania w kraju ciężkiego bezzałogowego statku latającego do zadań rozpoznawczych i uderzeniowych. Obecnie największymi bsl, jakie wykorzystują ukraińskie siły zbrojne są tureckie rozpoznawczo-uderzeniowe Bayraktar TB2
Jak podkreślono w komunikacie prasowym, obecnie bezzałogowe systemy tej klasy są projektowane i produkowane tylko w kilku państwach na świecie, takich jak: USA, Chiny, Izrael czy Turcja. Główną ideą spotkania w siedzibie Przedsiębiorstwa Państwowego Antonow w Kijowie opracowanie innowacyjnego bezzałogowca przez przemysł lotniczy Ukrainy.
Reprezentanci Antonowa i spółki Iwczenko-Progress z Zaporoża przedstawili swoje propozycje dotyczące platformy przyszłego bsl, a inne przedsiębiorstwa poinformowały o gotowości do udziału w programie strategicznego bezzałogowca w celu wyposażenia go w awionikę, systemy rozpoznania, systemy uzbrojenia i naziemna stację kontroli.
W listopadzie ubiegłego roku ukraińskie biuro konstrukcyjne DKKB Łucz zaprezentowało prototyp pierwszego krajowego bsl klasy MALE o nazwie Sokół-300 / Zdjęcia: SC UkrOboronProm
Po wynikach dyskusji uczestnicy spotkania postanowili wesprzeć inicjatywę rozwoju bsl w krajowych przedsiębiorstwach przemysłu lotniczego i przygotować propozycje współpracy przy realizacji tego programu. Ponadto zdecydowano się wykonać projekt wstępny ze środków przedsiębiorstw-uczestników i przedstawić go ministerstwu obrony Ukrainy i innym potencjalnym klientom.
Analiza
6 listopada 2020 ukraińskie biuro konstrukcyjne DKKB Łucz, wchodzące w skład SC UkrOboronProm, zaprezentowało prototyp bsl Sokół-300, który będzie przeznaczony do misji rozpoznawczych i uderzeniowych. Prezentacja odbyła się w Żulańskich Zakładach Budowy Maszyn Wizar w Wiszniewie k. Kijowa. Jest to pierwszy ukraińskim bsl klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) (Uzbrojony bsl Sokół-300 z Ukrainy, 2020-11-08).
Nie jest jednak do końca jasne, jakiej klasy ma być nowy projekt, gdyż istnieje segment jeszcze większych statków powietrznych – klasy HALE (High Altitude Long Endurance, dużego pułapu o dużej długotrwałości lotu).
Warto dodać, że 17 maja 2017 podczas 13. targów obronnych IDEF 2017 w Stambule, przedstawiciele Antonowa podpisali protokół ustaleń (MoU, Memorandum of Understandings) z tureckimi partnerami z holdingu TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii)/TAI (Turkish Aerospace Industries) w sprawie wspólnych prac nad bsl różnego typu, w tym bojowymi, na zapotrzebowanie sił zbrojnych Ukrainy.
W listopadzie 2018 Ukraina zamówiła w tureckiej spółce Baykar rozpoznawczo-uderzeniowe bsl Bayraktar TB2 (Block 2), których dostawy rozpoczęto w marcu 2019. Siły zbrojne wykorzystują sześć bsl z trzema stacjami sterowania, a według informacji z 28 listopada ub. r. w 2021 zostanie podpisana umowa na zakup pięciu kolejnych o zwiększonym osiągach. Z kolei według informacji z 15 grudnia ub. r. nastąpi również transfer technologii od tureckich przedsiębiorstw do produkcji bojowych bsl dla ukraińskiej marynarki wojennej (Tureckie korwety i bezpilotowce dla Ukrainy, 2020-12-17).
Ukraińskie siły zbrojne dysponują także flotą 72 niewielkich rozpoznawczych bsl RQ-11B Raven, produkcji amerykańskiej, dwoma izraelskimi Bird-Eye 400, a także nieokreśloną liczbą konstrukcji krótkiego zasięgu produkcji krajowej i francuskiej.