9 października Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej opublikował informację o chętnych, który zgłosili wnioski na dopuszczenie do postępowania na dostawy Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz.

W Planie Modernizacji Technicznej 2017-2022 zakładano zakup 105 WPWS Pegaz dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Po 2023 planowano dostawy dalszych kilkuset pojazdów dla Wojsk Lądowych / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

W Planie Modernizacji Technicznej 2017-2022 zakładano zakup 105 WPWS Pegaz dla Wojsk Specjalnych i Żandarmerii Wojskowej. Po 2023 planowano dostawy dalszych kilkuset pojazdów dla Wojsk Lądowych / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Wojsko Polskie zamierza kupić 15 WPWS w ramach zamówienia gwarantowanego i dalszych 90 pojazdów w opcji. Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął postępowanie 31 maja, a termin składania wniosków minął 5 lipca (Nadlatuje Pegaz, 2019-05-31).

Wnioski o dopuszczenie do postępowania zgłosiło dwunastu chętnych: AMZ-Kutno, słowacki Zetor Engineering Slovakia, włoski Iveco Defence Vehicles, Rosomak wspólnie z amerykańskim Oshkosh Defense, Griffin Group Defence, szwajcarski General Dynamics European Land Systems-MOWAG, konsorcjum Huta Stalowa Wola (lider) i czeski Tatra Export, hiszpański URO Vehiculos Especiales, H. Cegielski-Poznań wspólnie z francuskim Arquus, Siltec, Thales Polska reprezentująca francuską spółkę Thales i turecki OTOKAR Otomotiv.

Wymogi zamawiającego w ramach programu Pegaz precyzują, że mają zostać kupione pojazdy bojowe wysokiej mobilności w układzie napedowym 4×4 zdolne do przemieszczenia grup zadaniowych w rejon działania, z możliwością wsparcia ogniowego i zapewniające ochronę balistyczną i minoodporne. Wozy mają być wyposażone w środki wykrywania i ostrzegania. Muszą też być wyposażone w środki łączności z wyższymi i niższymi szczeblami w łańcuchu dowodzenia i do współdziałania z komponentem lotniczym i morskim.

Na potrzeby programu Pegaz oferenci przygotowali zróznicowane platformy. Spółka AMZ Kutno od lat rozwija pojazd Tur V. Griffin Group Defence z Warszawy zadeklarowała podczas MSPO 2019, że zaoferuje Eagle V, produkowany przez spółkę General Dynamics European Land Systems-MOWAG, która także złożyła oddzielną ofertę (MSPO2019: Oferta Griffin Group Defence, 2019-09-06).

Spółka Zetor Engineering Slovakia zaoferowała wóz Gerlach 4×4 (MSPO 2018: Prezentacja Zetor Gerlach, 2018-09-11). Z kolei włoska spółka Iveco Defence Vehicles mogła zaoferować najnowsze LMV 2 (Light Multirole Vehicle), które w ostatnim czasie zamówiła Holandia (Holandia zamawia Iveco LMV 2, 2019-08-23).

Rosomak z Siemianowic Śląskich wystartował wspólnie z Oshkosh Defense. Z amerykańskim partnerem ma możliwość wprowadzić wielozadaniowe JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), które w siłach zbrojnych USA zastępują pojazdy z rodziny HMMWV (Czarnogóra piątym użytkownikiem JLTV, 2019-10-08).

Partnerem Huty Stalowa Wola jest czeska Tatra, która oferuje podwozie specjalne pod zabudowę T 815-7APR59 19 240 4×4.1R. Zostało one wykorzystane do oferowanego wcześniej przez czeską spółkę Excalibur Army i H. Cegielski-Poznań pojazdu 815 Patriot MATMMV (Testy 815 Patriot MATMMV 4х4, 2018-05-14).

Ciekawa może być nowa propozycja H. Cegielski-Poznań, który wystartował wspólnie ze spółką Arquus (dawnym Renault Trucks Defense). Francuskie przedsiębiorstwo produkuje szeroką gamę pojazdów, w tym Sherpa Light czy najnowszy Scarabee.

Zaskoczeniem prawdopodobnie nie będzie oferta Thalesa, które już wcześniej proponwał polskiej armii pojazdy Hawkei, ani tureckiego OTOKAR Otomotiv – producenta wozów Cobra II. Hiszpański URO Vehiculos Especiales od 1998 produkuje pojazdy VAMTAC (Vehículo de Alta Movilidad Táctico).