Przejdź do serwisu tematycznego

Turcja: Pierwsza sekcja małego okrętu podwodnego STM 500

Na wystawie obronnej Saha Expo Defence & Aerospace Exhibition 2024 w Stambule, turecka spółka stoczniowa STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. zaprezentowała pierwszą sekcję budowanego od 2022 małego okrętu podwodnego STM 500.

Na wystawie obronnej Saha Expo Defence & Aerospace Exhibition 2024, która odbyła się w dniach 22-24 października w Stambule, prywatna turecka spółka stoczniowa STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. zaprezentowała pierwszą sekcję budowanego od 29 czerwca 2022 małego okrętu podwodnego typu STM 500.

Zdjęcia: Archiwum MILMAG

Zaprezentowano sekcję kadłubową wraz z kioskiem, która została wyprodukowana w ramach testów przez podwykonawcę, konglomerat TEKFEN İmalat ve Mühendislik A.Ş. Okręt jest budowany na zlecenie tureckiej Prezydencji Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Başkanlığı, SSB).

STM 500 będzie okrętem podwodnym przeznaczonym do operowania w płytkich wodach o napędzie diesel-elektrycznym złożonym z dwóch generatorów wysokoprężnych. silnika elektrycznego z magnesami trwałymi i akumulatorów litowo-jonowych (z opcjonalną możliwością integracji niezależnego od powietrza układu napędowego AIP).

Ma mieć 49 m długości, 4,6 m średnicy kadłuba i 9,8 m wysokości. Wyporność nawodna wyniesie 623 t, a podwodna 700 t. Załoga ma składać się z 22 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania 8 żołnierzy wojsk operacji specjalnych. Ma osiągać prędkość maksymalną 18 w. (prędkość ekonomiczną 5 w.), zasięg 3500 mil morskich i autonomiczność do 30 dni. Zanurzenie wyniesie ponad 200 m.

Uzbrojenie główne mają stanowić cztery wyrzutnie ciężkich torped ZOP kal. 533,4 mm z zapasem 8 torped, pocisków kierowanych lub min morskich. Ma wspierać operacji z użyciem bezzałogowców nawodnych, podwodnych lub/i powietrznych, walkę nawodną i podwodną, zwiad i rozpoznanie, operacje sił specjalnych i walkę z wykorzystaniem min.

Wyposażenie elektroniczne ma stanowić system zarządzania walką, nawigacyjny radar powierzchniowy, optoelektroniczny system peryskopów, system przeciwtorpedowy, elektroniczne środki wsparcia, sonar holowany i sonar kadłubowy (CAS, CTA, MAS, IDRS, ONA).

Co ciekawe, projekt okrętu został zmodyfikowany w porównaniu z wcześniejszymi informacjami. Zakładano bowiem długość kadłuba wynosząca 42 m, średnicę kadłuba 4,2 m, wysokość 8,5 m i wyporność podwodną 540 t. Załogę miało stanowić 18 oficerów i marynarzy.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X