22 listopada około godz. 13:40 czasu lokalnego w prowincji Tarlac na wyspie Luzon doszło do wypadku śmigłowca wielozadaniowego PZL W-3A Sokół o nr bocznym 923, należącego do filipińskich wojsk lotniczych (Hukbong Himpapawid ng Pilipinas). Dowództwo sił zbrojnych zdecydowało o czasowym uziemieniu wszystkich wiropłatów tego typu.
Osiem W-3A Sokół w wariancie uzbrojonym zostało dostarczonych Filipinom w latach 2012-2013 (nr fabr. od 310919 do 310926). /Zdjęcie: RoyKabanlit
Gen. por. Emmanuel Salamat, szef Dowództwa Północnego Luzonu, poinformował, że W-3A Sokół uległ wypadkowi w bazie lotniczej Ernesto Ravina w pobliżu miejscowości Durongawan. Na pokładzie wiropłatu znajdowało się łącznie 12 osób: 4 członków załogi i 8 pasażerów, w tym sekretarz generalny niższej izby filipińskiego parlamentu (Kapulungán ng mgá Kinatawán ng Pilipinas), poseł Anthony Bravo z partii COOP-NATCCO.
Wiropłat spadł z lądowiska w bazie lotniczej Ernesto Ravina wprost do pobliskiego wąwozu. /Zdjęcie: Ralph Recto
Według świadków zdarzenia, wiropłat spadł z lądowiska w bazie lotniczej wprost do pobliskiego wąwozu. W wyniku zdarzenia, pilot odniósł poważne obrażenia głowy, natomiast inny członek załogi złamał rękę. Pozostałe osoby odniosły niewielkie obrażenia. Śmigłowiec był w drodze na poligon Crow Valley.
Analiza
Z ośmiu dostarczonych W-3A Sokół w wariancie uzbrojonym, łącznie trzy uległy wypadkom. Pierwsze zdarzenie miało miejsce w sierpniu 2014, gdy śmigłowiec o nr bocznym 921 i fabrycznym 310921 rozbił się tuż po starcie z lotniska Marawi, na wyspie Mindanao. W wyniku zdarzenia ucierpiały dwie osoby, w tym członek załogi W-3A.
Z kolei 8 listopada 2016 w miejscowości Sabang, w jednostce administracyjnej Cabayuganna na wyspie Palawan uległ wypadkowi W-3A o nr bocznym 926 i fabrycznym 310926, który przeprowadzał misję zwiadu lotniczego w związku z przygotowaniami do szczytu liderów Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). Z trzynastu osób znajdujących się na pokładzie, ucierpiały cztery.
Wszystkie filipińskie W-3A są przypisane do 505. Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej, gdzie realizują zadania ratownictwa bojowego (CSAR). Zostały zakupione w Polsce w ramach realizowanego od 2008 programu Combat Utility Helicopter. Oferta spółki PZL Świdnik została wybrana dwa lata później. Na mocy umowy o wartości 66 mln USD (250 mln zł) dostarczono je odbiorcy w dwóch transzach: sześć wiropłatów w 2012 i dwa w lutym 2013. Pierwsze cztery weszły do służby w lutym 2012. Śmigłowce po raz pierwszy niosły pomoc ofiarom tropikalnego cyklonu Pablo w Compostela Valley na początku grudnia 2012 (Powstanie zmodernizowany W-3WA WPW, 2018-09-10).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.