We wtorek, 22 kwietnia 2025, francuska spółka Thales poinformowała o rozpoczęciu projektu europejskiego czołgu przyszłości FMBTech (Technologies for Existing and Future Main Battle Tanks) w ramach konsorcjum 26 podmiotów z 13 państw członkowskich UE (w tym trzech z Polski) oraz Norwegii.
Grafika poglądowa: Polska Grupa Zbrojeniowa
Jak podkreśla Thales, ten europejski projekt ma na celu zrewolucjonizowanie technologii czołgów na potrzeby nowoczesnej wojny hybrydowej.
Projekt został ujęty w programie Europejskiego Funduszu Obronnego (European Defence Fund, EDF) edycja 2023 i ta trzyletnia inicjatywa o wartości 19 mln EUR (81,28 mln zł) ma na celu opracowanie modułowych i adaptowalnych rozwiązań w zakresie prowadzenia walki lądowej na zróżnicowanych i złożonych polach bitwy. Wykorzystując innowacyjne elementy technologiczne, projekt ma ewentualnie pozwolić na budowę czołgów nowej generacji, aby w odpowiedzi na starzejący się park pancerny w siłach zbrojnych państw UE i Norwegii.
Spółka Thales oświadczyła, że projekt FMBTech wzmocni innowacje wojskowe i współpracę w ramach europejskiej obrony i zapewni, że czołgi pozostaną skutecznymi, bezpiecznymi i ekonomicznymi aktywami. Projekt ma również na celu utorowanie drogi do powstania możliwości czołgów podstawowych piątej generacji.
Konsorcjum obejmuje osiem małych i średnich przedsiębiorstw oraz siedem organizacji badawczo-technologicznych co podkreśla zaangażowanie EDF w promowanie współpracy obronnej między sektorami. Według Komisji Europejskiej EDF wspiera inicjatywy promujące interoperacyjność i rozwój zaawansowanych technologii obronnych w całej Unii.
Są to: Thales Six GTS France (Francja), Arquus (Francja), C&V Consulting (Belgia), CY4GATE (Włochy), Environics Oyj (Finlandia), Eight Bells Hellas (Grecja), GMV Aerospace nad Defence (Hiszpania), GUARDIARIS računalniške aplikacije in simulacije (Słowenia), Hensoldt France (Francja), ISD Aerospace (Irlandia), MBDA France (Francja), MSM Land Systems (Słowacja), KNDS France (Francja), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM (Polska), Politecnico di Milano (Włochy), Safran Electronics & Defense (Francja), Savox Communications Oyj (Finlandia), SCERTAS (Niemcy), SKYLD Security and Defence (Cypr), Sopra Steria (Norwegia), Teknologian Tutkimuskeskus VTT (Finlandia), Thales Italia (Włochy), Vectronics Research Centre EU (Cypr), Vojenský výzkumný ústav (Czechy), Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego (Polska) i Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (Polska).
Przypomnijmy, że 22 maja 2024, wchodzący w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM informował o swoim udziale w powyższej inicjatywie.
Czy FMBTech może stać się konkurencyjny do innych inicjatyw jak np. francusko-niemieckiego czołgu nowej generacji MGCS (Main Ground Combat Systems), zwłaszcza, że część podmiotów, tj. Thales Six GTS France i KNDS France, współtworzą ten program? Nie, gdyż zakłada rozwój technologii dla istniejących i przyszłych czołgów, niż samych platform. Innymi słowy, FMBTech wspiera MGCS, skupiając się na szybszym wdrożeniu technologii do istniejących platform, co czyni go bardziej krótkoterminowym projektem.
MGCS jest programem rządów Niemiec i Francji, natomiast istnieją inicjatywy przemysłowe jak np. MARTE (Main ARmored Tank of Europe) z udziałem spółek z Niemiec, Włoch, Szwecji, Estonii, Litwy, Hiszpanii, Belgii, Norwegii, Grecji, Rumunii, Finlandii i Królestwa Niderlandów, także finansowany przez EDF, pod przewodnictwem niemieckiego konsorcjum MARTE ARGE GbR. Warto wspomnieć też demonstrator technologii EMBT (European Main Battle Tank), francusko-niemieckiej spółki joint venture KNDS, który może być ewentualnie rozwiązaniem pomostowym przed wprowadzeniem MGCS. Niemiecka spółka Rheinmetall AG opracowała z kolei swój KF51 Panther, który może wejść do służby we Włoszech czy na Węgrzech.