22 sierpnia media japońskie ujawniły, że Lockheed Martin złożył Ministerstwu Obrony Japonii propozycję transferu technologii na poziomie 50% dla lokalnych podmiotów w programie myśliwca 5. generacji F-3.

Zgodnie z obowiązującym prawem federalnym, F-22 nie może być eksportowany. Japonia w przeszłości wyraziła swoje zainteresowanie tym samolotem, ale z uwagi na nieprzejednane stanowisko USA, zdecydowano się na zakup F-35A Lightning II. /Zdjęcie: USAF

Zgodnie z obowiązującym prawem federalnym, F-22 nie może być eksportowany. Japonia w przeszłości wyraziła swoje zainteresowanie tym samolotem, ale z uwagi na nieprzejednane stanowisko USA, zdecydowano się na zakup F-35A Lightning II. /Zdjęcie: USAF

Z informacji do jakich dotarł japoński dziennik Nikkei Asian Review wynika, że udział lokalnego przemysłu w pracach badawczo-rozwojowych i przyszłej produkcji myśliwca 5. generacji F-3, (jeśli zostanie wybrana oferta współpracy Lockheed Martin) może wynieść nawet 50%. Propozycja amerykańskiego koncernu została oficjalnie złożona (F-35B dla Korei?, 2018-08-21).

Choć szczegóły ewentualnej współpracy nie zostały ujawnione, media dotarły do informacji, że F-3 otrzyma nową jednostkę napędową, której rozwojem i produkcją zajmie się korporacja IHI (wcześniej znana jako Ishikawajima-Harima Heavy Industries). Plany tak dużego transferu technologii pojawiły się po obawach ze strony japońskiej, że podmioty amerykańskie mogą zmonopolizować program F-3, co osłabiłoby lokalny przemysł. Teraz jednak panuje opinia, że plan Lockheeda może zagwarantować wysoką jakość przy obniżeniu ogromnych kosztów, przez które anulowano rozwój demonstratora technologii Mitsubishi X-2 (ATD-X Shinshin) (Produkcja Su-57 odroczona, 2018-07-16).

Wcześniej pojawiły się informacje, że propozycja Lockheed Martin dla Japonii ma być hybrydą rozwiązań zastosowanych w samolotach 5. generacji F-22 Raptor i F-35 Lightning II. Zgodnie z obowiązującym amerykańskim prawem federalnym, F-22 Raptor jako kompletny system ani żadna z technologii składowych, nie mogą być eksportowane. Koncern musi zatem uzyskać zgodę Kongresu USA na eksport zastrzeżonych rozwiązań (Hybryda F-22 i F-35 dla programu F-3?, 2018-04-21).

Tymczasem 11 lipca, inny amerykański gigant zbrojeniowy Northrop Grumman, potwierdził że jest zainteresowany udziałem w programie F-3. Koncern ma doświadczenie w budowie myśliwca 5. generacji w postaci dwóch prototypów YF-23 (Gray Ghost i Black Widow II), które konkurowały z YF-22 w programie Advanced Tactical Fighter (ATF) dla amerykańskich sił powietrznych (USAF, US Air Force).

Zapytanie ofertowe wysłane w marcu przez japońską Agencję Zamówień Technicznych i Logistyki trafiło także do Boeinga i BAE Systems. 25 lipca pojawiła się informacja, że Japonia mogłaby dołączyć do programu samolotu myśliwskiego nowej generacji o roboczej nazwie Tempest, nad którym prace będzie koordynować BAE Systems (Nowe rozdanie w programie F-3, 2018-03-13; F-15X oferowany USAF, 2018-07-23; Farnborough 2018: Tempest następcą Typhoona?, 2018-07-17).

Analiza
Oprócz kwestii prawnych, ewentualną przeszkodą przekazaniu rozwiązań F-22 do Japonii byłaby własność intelektualna. W prace nad samolotem było zaangażowanych 240 podmiotów amerykańskich. Głównymi wykonawcami, oprócz Lockheed Martin Aeronautical Systems i Lockheed Martin Tactical Aircraft Systems były Boeing, Pratt & Whitney, Northrop Grumman, Texas Instruments, Kidde-Graviner, Allied-Signal Aerospace, Hughes Radar Systems, Harris, Fairchild Defense i GEC Avionics. Dlatego niewykluczone, że część z nich pochodziłyby bezpośrednio z programu Joint Strike Fighter, z którego powstał samolot F-35.