We wtorek, 25 czerwca 2024, Ministerstwo Obrony Republiki Chińskiej (Tajwanu) opublikowało fotografie z testów jednego z dwóch prototypów (D1 i D2) nowego wozu wsparcia ogniowego na podwoziu CM-32 Yunpao II (aka. Cloud Leopard II), uzbrojonego w 105-mm armatę gwintowaną o niskim odrzucie, bazującą na amerykańskiej M68A2, której dwa egzemplarze do testów pozyskano w grudniu 2020 z Watervliet Arsenal. Pojazdy zaprezentowano na wydarzeniu dla mediów w centrum produkcyjno-testowym w Nantou w środkowej części wyspy.
Prototyp D2 / Zdjęcia: Wojskowa Agencja Informacyjna Ministerstwa Obrony Republiki Chińskiej
Podwozie bazuje na nowym kołowym transporterze opancerzonym CM-32 Yunpao II, którego prototyp zaprezentowano podczas targów i wystawy TATDE 2019 (Taipei Aerospace & Defence Technology Exhibition) w Tajpej (Produkcja amunicji kal. 30 mm i 120 mm na Tajwanie).
Prace nad nowym wozem wsparcia ogniowego, wykorzystującym to podwozie, ogłoszono w grudniu 2020. Biuro Uzbrojenia (Guófángbù Jūnbèijú) Ministerstwa Obrony podpisało umowę o wartości 778 mln TWD (96,02 mln zł) z Zakładem 202 jako głównym integratorem na opracowanie dwóch prototypów do testów ogniowych. Pojazdy powstawały we współpracy z Narodowym Instytutem Nauki i Technologii Chung-Shan (NCSIST) odpowiedzialnym za wieżę i Zakładem 209, odpowiedzialnym za podwozie.
Rozważano zastosowanie armaty 120 mm lub 105 mm. Ostatecznie w sierpniu 2021 ogłoszono, że wybór padł na mniejszy kaliber, po zakończeniu testów wspomnianych armat zakupionych w USA, które są rozwinięciem 105-mm gwintowanej, stabilizowanej armaty M68A1E4 z automatem ładowania zastosowanej w amerykańskich kołowych niszczycielach czołgów M1128 Mobile Gun System (MGS), wycofanych już z eksploatacji w US Army.
Prototypy D1 i D2 zostały ukończone w marcu i wrześniu 2022. W budowie jest prototyp D3, który będzie niższy od pierwszych dwóch (mniej niż 3 m wysokości w porównaniu z ok. 3,3 m), który zostanie zaprezentowany w 2025.
2 lutego 2023 zakończono próby zakładowe w fazie badawczo-rozwojowej, które obejmowały 42 testy, takie jak strzelanie w ruchu. Wstępną ocenę operacyjną zakończone 18 sierpnia 2023, która obejmowały 91 parametrów wymaganych przez wojsko.
Prototypy wyposażono w silniki wysokoprężne o mocy 600 KM, które zapewniają maksymalną prędkość na drodze utwardzonej do 100 km/h, przy masie bojowej 28 ton. Załoga składa się z czterech żołnierzy. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu podłużnym 50% i poprzecznym 30%.
Armata jest przystosowana do strzelania nową amunicją przeciwpancerną z podkalibrowym pociskiem z odrzucanym sabotem z rdzeniem wolframowym, której wskaźnik przebijalności to równoważnik grubości 500 mm jednorodnej stali pancernej (RHA) z dystansu 2000 m. Mają to być lepsze parametry niż obecnie wykorzystywane starsze czołgi M60A3 TTS i CM-11 Brave Tiger. Zaprezentowano też amunicję z pociskiem kartaczowym XTC112, zawierającym 2000 stalowych kulek do rażenia siły żywej.
Na stropie nowego systemu wieżowego umieszczono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) z 12,7-mm karabinem maszynowym, a z armatą sprzężony został z kolei 7,62-mm karabin maszynowy. Dowódca i działonowy dysponują panoramicznymi celownikami, które pozwalające na automatyczne lokalizowanie i identyfikowanie celów oraz walkę w trybie hunter-killer, podobnie jak w przypadku pozyskiwanych czołgów M1A2T Abrams.
Na dwuosobowej załogowej wieży umieszczono także wyrzutnie granatów dymnych i system ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera. Zespół napędowy umieszczono z przodu po prawej stronie od kierowcy. Pojazd wyposażono w pakiet opancerzenia kompozytowego. Nie ujawniono jego parametrów. Wiadomo, że zapas amunicji do uzbrojenia głównego wynosi 33 naboje. Brak informacji o aktywnym systemie ochrony pojazdu (ASOP) hard-kill czy automacie ładowania (ale liczba członków załogi jasno wskazuje, że jednym z nich jest ładowniczy).