Jak poinformowała turecka rządząca Partia Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP), 24 maja 2018 władze Pakistanu podpisały porozumienie z korporacją TAI w sprawie zakupu 30 śmigłowców szturmowo-rozpoznawczych T129 ATAK.

Od 2014 jedynym użytkownikiem 35 z 59 zamówionych T129 ATAK są wojska lądowe i żandarmeria wojskowa Turcji / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Od 2014 jedynym użytkownikiem 35 z 59 zamówionych T129 ATAK są wojska lądowe i żandarmeria wojskowa Turcji / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski

Potwierdzenie podpisania porozumienia pojawiło się w manifeście politycznym partii, opublikowanym przed nadchodzącymi wyborami parlamentarnymi, zaplanowanymi na 24 czerwca. W dokumencie stwierdzono, że podpisano właśnie umowę o sprzedaży 30 śmigłowców szturmowych do Pakistanu. Nie ujawniono żadnych szczegółów dotyczących porozumienia, a wytwórca śmigłowców, koncern TAI, odmówił komentarza. 23 marca 2018 z okazji Dnia Pakistanu w defiladzie wojskowej w Islamabadzie wzięły gościnny udział 3 T129 wojsk lądowych Turcji.

W listopadzie 2017 minister ds. produkcji wojskowej Pakistanu, Rana Tanveer Hussain poinformował, że trwają zaawansowane rozmowy w sprawie zakupu 30 śmigłowców szturmowych oraz czterech okrętów wojennych z Turcji. Wstępne zainteresowanie T129 pojawiło się w 2016, jednocześnie przetestowano 3 chińskie CAIC WZ-10, lecz wybrano ofertę turecką. W międzyczasie złożono zamówienie na 12 Bell AH-1Z Viper wraz z pakietem uzbrojenia o wartości 952 mln USD (3,49 mld zł). Pierwotnie planowano zakup 15 amerykańskich wiropłatów. Dostawy mają zakończyć się we wrześniu 2018.

Obecnie, wojska lądowe Pakistanu eksploatują 32 śmigłowce szturmowe AH-1F Cobra oraz 4 Mi-35 (Daudson’s PAK-40 w Pakistanie, 2018-05-10). Gen. bryg. Nasir Shah, dowódca lotnictwa wojsk lądowych powiedział podczas konferencji IQPC Military Helicopter 31 stycznia 2018 w Londynie, że istnieją plany dalszego zwiększania potencjału śmigłowców szturmowych. Są wykorzystywane głównie do wspierania działań przeciwpartyzanckich. Niestety AH-1F nie mogą operować na pułapie powyżej 2 440 m (8 tys. stóp).

Analiza
W 2007 TAI opracowała wspólnie z włoską AgustaWestland śmigłowiec uderzeniowo-rozpoznawczy T129 ATAK, bazujący na konstrukcji sprawdzonego Agusta A129CBT Mangusta. Wiropłat otrzymał tureckie podzespoły, a dostawy pierwszej partii maszyn dla rodzimych sił zbrojnych nastąpiły w latach 2014-2016. 31 października 2017 TAI ujawniła, że powstanie większy i cięższy wariant, oznaczony jako ATAK 2. Przedtem jednak będzie wymagane pozyskanie odpowiednich licencji.