28 kwietnia br. szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o przekazaniu szwedzkiemu urzędowi zamówień obronnych FMV okrętu wywiadu radioelektronicznego HSwMS Artemis (A202) klasy SIGINT (SIGnals INTelligence, Signalspaningsfartyg). Teraz z jednostką zostanie zintegrowane niejawne wyposażenie specjalistyczne. Kadłub jednostki został zbudowany w Polsce w gdyńskiej PGZ Stoczni Wojennej i częściowo doposażony w Stoczni Remontowej Nauta jako podwykonawcy.
Zdjęcie: Saab Defence and Security
To ważny dzień w historii Saaba, kiedy stocznia w Karlskronie dostarcza pierwszy nowy zbudowany okręt po przejęciu Kockums przez Saaba dziesięć lat temu. Możliwości wywiadu radioelektronicznego są ważne dla Szwecji i dziś są ważnym kamieniem milowym. Jestem dumny z wyjątkowych kompetencji przemysłu stoczniowego, które Kockums wykazał w tym programie, a dzisiejsza dostawa jest potwierdzeniem, że Szwecja odzyskała zdolność do rozwoju i budowy światowej klasy okrętów i łodzi – powiedział Mats Wicksell, szef działu biznesowego Saab Kockums.
Artemis został budowany jest na podstawie umowy z 11 kwietnia 2017, którą szwedzki urząd zamówień obronnych Försvarets Materielverk (FMV) zawarł ze spółką Saab Defence and Security. Wartość kontraktu wyniosła 730 mln SEK (322,3 mln zł). Za projekt jednostki odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Dwa tygodnie później – 26 kwietnia do publicznej wiadomości podano, że podwykonawcą Saaba została Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni. Zgodnie z umową miała ona w latach 2017-2020 zbudować kompletną jednostkę pływającą oraz przeprowadzić jej wstępne próby morskie. Planowano, że po zakończeniu prac w Polsce, Artemis o własnych siłach przejdzie do stoczni w Karlskronie, gdzie zostanie na nim zainstalowane specjalistyczne wyposażenie rozpoznawcze i do końca 2020 gotowy okręt zostanie przekazany FMV (Okręt SIGINT powstanie w Gdyni).
Prace wykonywane we współpracy z PGZ Stocznią Wojenną zaowocowały wodowaniem jednostki 17 kwietnia 2019. Następnie okręt trafił do Nauty gdzie prowadzone były prace wyposażeniowe, które jednak zostały przerwane wiosną 2020. Było to związane ze złą sytuacją ekonomiczną spółki, która od lat corocznie ponosiła coraz większe straty. Rosły one od 4,3 mln zł w 2015 do 57,9 mln zł netto w 2018 i ok. 50 mln zł w 2019. Aby uniknąć zgłoszenia przez wierzycieli wniosku o upadłość spółki, 15 kwietnia 2020 otwarte zostało przyspieszone postępowanie układowe. Na początku 2021 objęte układem zadłużenie wymagalne Stoczni Remontowej Nauta wobec 639 wierzycieli wynosiło 320 mln zł. Ostatecznie, 15 lutego 2021 okręt opuścił Nautę i odpłynął do Szwecji. 2 listopada 2022 służba prasowa szwedzkich sił zbrojnych (Försvarsmakten) poinformowała w mediach społecznościowych, że Artemis rozpoczął zakładowe próby morskie.
Artemis zastąpi, zwodowany w 1984 w stoczni Kockums, okręt HSwMS Orion (A201), który do 2010 był przydzielony do 1. Dywizjonu Okrętów Podwodnych. Okręt został wykreślony z listy jednostek pozostających w aktywnej służbie z powodu niespełniania norm bezpieczeństwa na morzu.
Artemis ma 74,6 m długości, 14 m szerokości, 3,8 m zanurzenia i ok 2200 t wyporności pełnej. Prędkość maksymalna wynosi 14,7 w., dzięki czterem agregatom prądotwórczym po 990 kW każdy w ramach napędu spalinowo-elektrycznego. Załoga będzie składać się z 40 oficerów, marynarzy i specjalistów wywiadu.
Tymczasem, 27 kwietnia br., w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się uroczystość palenia (cięcia) blach dla pierwszego z dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego projektu 107 budowanych w ramach programu pod kryptonimem Delfin dla Marynarki Wojennej RP. Projekt jednostek bazuje na szwedzkim Artemisie.
Today Saab delivers Sweden’s new SIGINT-ship HMS Artemis to the Swedish Defence Materiel Administration, FMV. Read the story here –> https://t.co/w1UeI3xAS8#proudshipbuilders pic.twitter.com/olKEmruNmG
— Saab (@Saab) April 28, 2023
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.