W marcu Federalny Departament Obrony, Ochrony Ludności i Sportu (DDPS) Szwajcarii opublikował wymagania techniczne dla nowego samolotu bojowego (NKF) oraz naziemnego systemu obrony powietrznej (Bodluv) dla szwajcarskich wojsk lotniczych.
Jako jednego z potencjalnych następców użytkowanych obecnie F/A-18C/D szwajcarskie wojska lotnicze rozważają francuskie Dassault Rafale /Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski
5-stronicowy dokument precyzuje wymagania dla nowego samolotu bojowego wojsk lotniczych Szwajarii. Ma być zdolny do wykonywania patroli przez całą dobę oraz do przechwytywania intruzów naruszających przestrzeń powietrzną (wojskowych i cywilnych statków powietrznych oraz bezzałogowców). Przyszła flota będzie musiała być na tyle liczna, aby zapewnić możliwość równoczesnego szkolenia i prowadzenia operacji lotniczych. W razie kryzysu Szwajcarzy chcą utrzymywać ciągłe patrole bojowe co najmniej czterech samolotów przez cztery tygodnie. W przypadku zbrojnej napaści, samoloty będą musiały być zdolne również do przeprowadzania działań ofensywnych i rozpoznawczych. Pakiet logistyczny wymaga, aby w przypadku odcięcia dostaw z zewnątrz, Siły Powietrzne mogłoby działać przez okres około 6 miesięcy.
Przyszły system obrony powietrznej (Bodluv) musi być zdolny do współpracy z samolotami nowej generacji oraz ochrony przed środkami napadu powietrznego obszaru co najmniej 15 000 km kw. Priorytetem będzie przechwytywanie celów na średnich i wysokich pułapach (12 000 m) w odległości ponad 50 km. Co ciekawe, zdolności do przechwytywania rakiet balistycznych nie są wymagane. Pakiet logistyczny analogicznie, jak w przypadku samolotów bojowych, ma zapewnić możliwość działania przez 6 miesięcy bez dostaw z zewnątrz.
Szwajcaria opublikowała również listę potencjalnych konstrukcji, które są brane pod uwagę. Zostanę poddane pod głosowanie w referendum narodowym. W przypadku NKF są to europejskie Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Saab Gripen E oraz amerykańskie Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin F-35A Lightning II. Jako potencjalni dostawcy Bodluv brani są pod uwagę trzej oferenci: francuski Eurosam (SAMP/T), izraelski Rafael (David’s Sling) oraz amerykański Raytheon (MIM-104 Patriot).
Warto odnotować, że w obydwu przypadkach, najlepszym rozwiązaniem byłaby możliwość przeprowadzania napraw i utrzymania przez rodzime zakłady RUAG. W ramach offsetu, Szwajcarzy wymagają kompensacji co najmniej 100% wartości kontraktów, w tym 20% bezpośrednio i 40% niebezpośrednio dla przemysłu zbrojeniowego oraz 40% w innych gałęziach przemysłu. Czas użytkowania przyszłych systemów oszacowano na 30 lat.
Analiza
2017 ogłoszono program Air 2030, który ma na celu zastąpienie F/A-18C/D i F-5E/F oraz systemów obrony przeciwlotniczej. Koszty oszacowano na 8,4 mld USD (28,5 mld zł). Referendum w tej sprawie ma odbyć się nie później niż do końca II kwartału 2020. Wybór nowego samolotu bojowego ma nastąpić jeszcze w 2020, a podpisanie umowy dwa lata później. Wymogiem jest zrealizowanie dostaw w latach 2025-2030.