18 lutego niemiecka grupa Rheinmetall AG poinformowała o podpisaniu umowy w styczniu br. o wartości kilkunastu milionów EUR pomiędzy spółkami Rheinmetall Electronics i Airbus Defence and Space na budowę i dostawę dla niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe) dwóch dodatkowych symulatorów ładowni samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas (Belgia odebrała pierwszy A400M, 2020-12-23; Luksemburski A400M dostarczony, 2020-10-08).

Rheinmetall AG zbuduje i dostarczy dla niemieckich wojsk lotniczych dwa dodatkowe symulatory ładowni samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas / Grafika: Rheinmetall AG

Rheinmetall AG zbuduje i dostarczy dla niemieckich wojsk lotniczych dwa dodatkowe symulatory ładowni samolotów transportowych Airbus A400M-180 Atlas / Grafika: Rheinmetall AG

Urządzenia o nazwie A400M CPTT (Cargo Hold Part Task Trainer) zostaną dostarczone do baz lotniczych Wunstorf w Dolnej Saksonii i Altenstadt w Bawarii z terminem do końca 2022 lub początku 2023. Znajdują się tam, odpowiednio 62. Eskadra Lotnictwa Taktycznego (Lufttransportgeschwader 62, LTG 62) oraz Szkoła Lotnictwa Transportowego i Aeromobilnego (Ausbildungsstützpunkt Luftlande/Lufttransport, AusbStp LL/LT), które użytkują samoloty  A400M-180 Atlas.

W przypadku Wunstorf nowy symulator rozszerzy możliwości szkoleniowe i symulacyjne uzupełniając centrum szkoleniowe, wyposażone w urządzenie o nazwie CHT-E (Cargo Hold Trainer Enhanced), wyspecjalizowane do szkolenia załóg ładowni, zwłaszcza load masterów i personelu naziemnego. Jeśli chodzi o Altenstadt, będzie służył do szkolenia personelu rozładunkowego i spadochroniarzy. CPTT będzie pierwszym symulatorem A400M w tej bazie.

A400M CPTT to dokładnie odwzorowana, pełnowymiarowa replika ładowni samolotu transportowego, pozwalający na realistyczne szkolenie personelu ładunkowego i naziemnego. Symulator pozwala na dostosowanie ładowni do specyfikacji danej misji. Szkolony personel może ćwiczyć przygotowywanie ładunku, jego załadunek i rozładunek oraz wszystkie standardowe procedury w powietrzu i na ziemi. Załoga uczy się działać jako zgrany zespół. System nadaje się do szkoleń wstępnych i zaawansowanych, a także kursów utrwalających i przygotowań do misji operacyjnych (A400M wspiera Inherent Resolve, 2019-07-11).

Co istotne, złożone scenariusze misji i sytuacje awaryjne można przećwiczyć z zachowaniem wszystkich procedur bezpieczeństwa, nie narażając oryginalnego wyposażenia na niepotrzebne uszkodzenia, co mogło by negatywnie wpłynąć na gotowość operacyjną eskadry. Symulator pozwala także na ocenę, testowanie i kwalifikowanie procedur i konfiguracji dla nowych typów ładunków użytecznych.

Oprócz CPTT, grupa Rheinmetall AG dostarczył już pozostałym użytkownikom samolotów A400M-180 Atlas inne symulatory, w tym wspomniany CHT-E oraz LMWST (Loadmaster Workstation Trainer). Pierwszym użytkownikiem CPTT zostały w 2019 królewskie wojska lotnicze Malezji (Tentera Udara Diraja Malaysia, TUDM). Z kolei CHT-E są obecnie używane w Międzynarodowym Centrum Szkoleniowym Airbusa (ITC) w hiszpańskiej Sewilli, brytyjskiej bazie lotniczej RAF Brize Norton, niemieckiej bazie lotniczej Wunstorf oraz ośrodku szkoleniowym 1. Pułku Powietrznodesantowego Huzarów (1er Régiment de Hussards Parachutistes) francuskich wojsk lądowych w pobliżu Tuluzy (Zakończenie certyfikacji A400M do zrzutu spadochroniarzy, 2020-06-03).

Pierwsze samoloty transportowe A400M-180 weszły do niemieckiej służby w grudniu 2013. Docelowo, Luftwaffe ma dysponować 53 egzemplarzami, a 7 kolejnych może zostać zamówionych w ramach opcji, dzięki czemu Niemcy staną największym ich użytkownikiem na świecie. Do 13 grudnia 2020, Airbus dostarczył łącznie 35 z nich. Niemieckie federalne ministerstwo obrony chce też, aby 13 z nich mogło być udostępnianie innych państwom NATO w ramach wsparcia sojuszniczego zdolności transportowych.