20 lutego włoska spółka Leonardo poinformowała, że śmigłowiec bezzałogowy SW-4 Solo klasy UAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter) wziął udział w próbach morskich w ramach europejskiego programu OCEAN 2020.
Głównym partnerem wojskowym spółki Leonardo w programie OCEAN 2020 jest włoska marynarka wojenna, która udostępnia okręty na potrzeby prób
Śmigłowiec realizował misje we współpracy m.in. z wielozadaniowymi fregatami rakietowymi Virginio Fasan (F 591) i Federico Martinengo (F 596) typu Carlo Bergamini (proj. Fregata europea multi-missione, FREMM) (Włosko-egipskie rozmowy o FREMM, 2020-02-18).
Demonstracja współpracy dziewięciu bezzałogowców typu SW-4 Solo, AWHero (SD-150 Hero), Blackshape OPAS BK180-ISP, Indra UAS Pelicano, Seadrone USS SEAD-23, Intracom Defense Electronic USS SeaRider, ECA Robotics USS Inspektor, ROV Seascan i l’AUV A9 z pięcioma okrętami włoskiej, hiszpańskiej (fregata Santa María), greckiej (fregata Limnos) i francuskiej (okręt zaopatrzeniowy FS Var) marynarki wojennej została przeprowadzona w Zatoce Tarenckiej pomiędzy 20 a 21 listopada 2019.
W manewrach wykorzystano także pięć satelitów COSMO-SkyMed, ATHENA FIDUS, HELLAS, SYRACUSE i INMARSAT, dwie naziemne sieci komunikacyjne, cztery krajowe centra koordynacyjne (Martime Operations Centre, MOC) w Rzymie, Atenach, Kartagenie i Lizbonie oraz prototyp europejskiego centrum operacyjnego (EU-MOC) w Brukseli.
Podczas demonstracji, bezzałogowce przesyłały dane w czasie rzeczywistym na pokład okrętów, a te do naziemnych sieci komunikacyjnych, następnie krajowych i europejskiego centra koordynacyjnego / Zdjęcia: Leonardo
Statki powietrzne wykonały cztery misje obejmujące starty i lądowania z pokładu rufowego fregaty Federico Martinengo, a także wzajemną współpracę. Były sterowane z pokładu okrętu. SW-4 Solo na potrzeby demonstracji został wyposażony w radar Osprey 30 oraz głowicę optoelektroniczną Goshawk II. W jednej z misji, Solo wykrył podejrzany statek i przekazał dane w czasie rzeczywistym na okręt oraz do śmigłowca pokładowego NH90 FTH i żołnierzy jednostki specjalnej na łodzi hybrydowej klasy RHIB, które także brały udział w demonstracji.
Próby były częścią programu OCEAN 2020, finansowanego przez Europejski Fundusz Obronny (European Defence Fund) jako projekt Europejskiej Agencji Obrony (European Defence Agency, EDA). Jego celem jest rozbudowa potencjału bezzałogowych statków powietrznych i platform nawodnych oraz podwodnych w rozpoznaniu i nadzorze akwenów morskich. Leonardo stanęło na czele programu w styczniu 2018, a do współpracy zaproszono 42 podmiotów z 15 państw europejskich, w tym ministerstw obrony Włoch, Grecji, Hiszpanii, Portugalii i Litwy, ze wsparciem resortów ze Szwecji, Francji, Wielkiej Brytanii, Estonii i Holandii.
Pozostali partnerzy przemysłowi to Indra Sistemas (Hiszpania), Safran S.A. (Francja), Saab Defence and Security (Szwecja), MBDA (międzynarodowy), Polska Grupa Zbrojeniowa i wchodzący w jej skład Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej, Hensoldt (Niemcy), INTRACOM Defense Electronics (Grecja), Fincantieri Cantieri Navali Italiani S.p.A. (Włochy) and QinetiQ Group (Wielka Brytania), Towarzystwo Fraunhofera (Niemcy), Netherlands Organisation for Applied Scientific Research (Holandia), Centre for Maritime Research and Experimentation (Włochy) and Israel Aerospace Industries (Izrael).
Druga zaplanowana demonstracja możliwości takiej współpracy zostanie przeprowadzona jeszcze w 2020, ale tym razem na Morzu Bałtyckim, gdzie będzie koordynowana przez szwedzką królewską marynarkę wojenną.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.