Przejdź do serwisu tematycznego

Su-35SE jednak nie dla Iranu?

Dowódca wojsk lotniczych Islamskiej Republiki Iranu miał rzekomo poinformować, że sztab generalny sił zbrojnych tego państwa sprzeciwia się zakupowi w Rosji samolotów wielozadaniowych Su-35SE, mimo, że ten miał już zostać sfinalizowany.

We wtorek, 18 lipca br., dowódca wojsk lotniczych Islamskiej Republiki Iranu (IRIAF) gen. bryg. Hamid Vahedi miał rzekomo poinformować, że sztab generalny sił zbrojnych tego państwa sprzeciwia się zakupowi w Rosji samolotów wielozadaniowych Su-35SE, mimo, że ten miał już zostać sfinalizowany w marcu br. Później zarzucenie zakupu samolotów tego typu miał również rzekomo potwierdzić resort obrony.

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Tak przynajmniej twierdzi dziennikarz branżowy i analityk Babak Taghvaee, który na swoim profilu na Twitterze, opublikował wypowiedź irańskiego generała, który miał powiedzieć:

Na razie sztab generalny sił zbrojnych sprzeciwił się zakupowi myśliwców wielozadaniowych Su-35SE z Rosji, ponieważ rosyjski rząd odmawia transferu technologii do produkcji ich części [zamiennych] w Iranie, a także dostarczania wiedzy [know-how] do obsługi samolotów w kraju przez następne 30 lat.

Dodał, że Rosja zgodziła się na sprzedaż 24 jednomiejscowych Su-35SE, które miały trafić pierwotnie do Egiptu, podczas gdy odmówiono władzom w Teheranie sprzedaży symulatorów/trenażerów Su-35SE w ramach pakietu szkoleniowego, a także pakietu wsparcia eksploatacji oraz uzbrojenia, jak również dodatkowo 12 samolotów wielozadaniowych (dwumiejscowych) Su-30SME2.

Jak dodaje w swojej analizie z kolei Babak Taghvaee, na podstawie wniosków wyciągniętych ze sprzedaży i dostawy samolotów Su-30SM do Armenii oraz podstępnej decyzji rosyjskiego rządu o nie pozwoleniu do użycia ich przeciwko Azerbejdżanowi podczas niedawnej wojny o Górski Karabach, jest wysoce prawdopodobne, że nierzetelni Rosjanie postąpią podobnie z irańskimi siłami powietrznymi w przypadku zamiaru użycia Su-35SE w działaniach wojennych.

Tymczasem w czwartek, 20 lipca br., minister obrony i logistyki Iranu gen. bryg. Mohammad-Reza Gharaei Ashtiani miał rzekomo powiedzieć w wywiadzie telewizyjnym, że władze w Teheranie anulowały zakup samolotów Su-35SE od Federacji Rosyjskiej.

Przypomnijmy, że we wrześniu ub. r. dowódca IRIAF, gen. Hamid Vahedi mówił, że rozważany jest zakup Su-35S. Pierwsze pół-oficjalnie potwierdzenie planów zakupu samolotów pojawiło się na łamach rządowej agencji prasowej Tasnim 28 grudnia 2022, a pierwsze oficjalne, 15 stycznia br., ze strony parlamentarnego komisarza ds. bezpieczeństwa narodowego i polityki zagranicznej Shahriara Heidariego. Informował on wówczas, że dostawy miałyby rozpocząć się wiosną br., dodając, że porozumienie z Rosją obejmie też systemy przeciwlotnicze, systemy rakietowe i śmigłowce.

Obecnie, IRIAF dysponują 64 myśliwskimi F-4D/E/RF-4E Phanton II, 35 F-5E Tiger II, 17 Chengdu F-7, 41 F-14A Tomcat, 19 MiG-29, 12 Mirage F1EQ i 24 bombowymi Su-24M. Zakup 24 Su-35SE i 12 Su-30SME miałby zwiększyć zdolności bojowe irańskiego lotnictwa wojskowego i przede wszystkim odmłodzić park maszynowy.

Jeśli chodzi o eksport Su-35S, to trafiły one do Chin (24 egzemplarze) i miały trafić do rzeczonego Egiptu (24 egzemplarze). Z zakupu 11 Su-35S zrezygnowała Indonezja. Były też bezskutecznie oferowane Turcji, Zjednoczonym Emiratom Arabskim, Indiom czy Algierii, a wstępne zainteresowanie zakupem wyrażały Wietnam, Kazachstan, Korea Północna, Pakistan czy Sudan. Samoloty są produkowane w Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. J. Gagarina (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem.

AKTUALIZACJA

Nieoficjalnie pierwsze trzy Su-35SE zostały dostarczone do Iranu jeszcze 18 kwietnia 2023, więc zadaje to kłam twierdzeniom Babaka Taghvaee’a:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Roshel Defence Solutions dostarczyła 1400 pojazdów Senator 4×4 do Ukrainy

Dyrektor generalny kanadyjskiej spółki Roshel Defence Solutions Roman Szymonow poinformował, że do Ukrainy dostarczono już 1400 wielozadaniowych, kołowych pojazdów opancerzonych Senator 4×4.

Rumunia: Pierwsi ukraińscy piloci szkolą się na F-16 w centrum EFTC

Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów poinformowało o rozpoczęciu kursu szkoleniowego przez ukraińskich pilotów na samoloty wielozadaniowe F-16 w nowym europejskim centrum szkoleniowym EFTC (European F-16…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X