Jak twierdzi magazyn Aviation Week & Space Technology (AW&ST), rosyjski przemysł lotniczy opracowuje dwa nowe warianty bombowca taktycznego Su-34: do walki radioelektronicznej (WRE), a także do zwiadu, nadzoru i rozpoznania (ISR).
Su-34 (w kodzie NATO Fullback) wywodzi się z rodziny ciężkich myśliwców przewagi powietrznej Su-27 (Flanker), a inne jego oznaczenie to Su-27IB.
Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej planuje w grudniu podpisać umowę o wartości 3,9 mln USD (14,8 mln zł) na zintegrowanie Su-34 z zasobnikami walki radioelektronicznej, wraz z nowymi pylonami podskrzydłowymi, a prace rozpoczną się jeszcze 2018 i zakończą w 2019 (Clear Sky 2018: Katastrofa Su-27UB1M, 2018-10-16).
Samoloty zostaną wyposażone w system rozpoznania radioelektronicznego (ELINT) typu BKR-3 (Bazowyj Kompleks Razwiedki-3). Podsystem będzie składać się z pasywnej stacji zwiadu, nadzoru i rozpoznania typu M400A, opracowany przez instytut naukowo-badawczy NII Kulon, będący częścią korporacji Rostiech. Będzie on przenoszony w uniwersalnych zasobnikach serii UKR. Przystosowanie Su-34 do przenoszenia zasobników serii UKR i wykonywania zadań rozpoznawczych jest dosyć proste, a jego koszty oscylują wokół około 1 mln USD (3,8 mln zł). Tą modyfikację można zastosować do innych typów samolotów bojowych (Produkcja Su-57 odroczona, 2018-07-16; Debiut bojowy Su-57 w Syrii, 2018-05-29).
Seria zasobników UKR, przeznaczonych zarówno do zadań WRE, jak i ISR, obejmuje trzy podstawowe modele: UKR-RL (wariant radiolokacyjny), UKR-RT (wariant radio-techniczny lub ISR) i UKR-OE (wariant opto-elektroniczny). UKR-RL przenosi radar obserwacji bocznej 4. generacji typu M402 Pika-M o zasięgu 300 km i zdolności rozdzielczej 1-1,5 m, który przeszedł testy państwowe w 2016. Z kolei UKR-RT zawiera system rozpoznania radioelektronicznego M410, opracowany przez moskiewski instytut naukowo-badawczy TsNIIRTI. Ostatni z zasobników, UKR-OE, przenosi kamerę TV typu Antrakt i skaner w podczerwieni M433 Raduga-WM. Każdy z zasobników zawiera także magazyn danych i szerokopasmowe łącze do ich transmisji w czasie rzeczywistym do stacji naziemnej (Prototyp Tu-22M3M ujawniony, 2018-08-19; Nowy chiński samolot WRE, 2018-05-05).
Su-34 jest wielozadaniowym bombowcem taktycznym, produkowanym seryjnie od 2008. /Zdjęcia: Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK)
Oprócz powyższych, Su-34 zostaną zintegrowane ze zmodernizowanymi zasobnikami zakłóceń elektronicznych Chibiny-10 (L175W) i nowym, podkadłubowym zasobnikiem walki radioelektronicznej. System L175W oferuje możliwość prowadzenia zakłóceń w pasmach C, X i Ku i dodatkowo może być rozszerzony o trzy dodatkowe zasobniki: L-175WU-1, L-175WU-2 (oba pracują jako nadajniki) i L175WSz-1 (zakłócanie w pasmach C i L). Ten ostatni został zaprojektowany do przeciwdziałania samolotom wczesnego ostrzegania i kontroli (AEW&C) i radarom naziemnych systemów obrony powietrznej. Dostawa zasobników do sił zbrojnych rozpoczęła się pod koniec 2015.
Według przemysłu, Siły Powietrzno-Kosmiczne (WKS) mogą otrzymać zmodernizowany wariant Su-34M bardzo szybko. Został on opracowany w ramach prac badawczo-rozwojowych o kryptonimie Sycz i w ostatnim czasie zatwierdzony do produkcji seryjnej. Oprócz wyżej opisanego wyposażenia, samoloty mają otrzymać podsystem celowniczy K-102M, oparty o mikroprocesor Elbrus, podsystem radarowy Sz141M i inne zmodernizowane komponenty. Większość podzespołów pochodzących z zagranicy zostało zastąpionych rosyjskimi, ale część z nich nadal musi być importowana. Wymiana silników turboodrzutowych NPO Saturn/Liulka AŁ-31FM1 o ciągu 137 kN każdy nie jest na razie planowana.
Analiza
W październiku 2018 Nowosybirskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego im W. Czkałowa dostarczyło WKS 120. i 121. egzemplarz Su-34. Oznacza to, że brakuje jeszcze około szesnastu samolotów do sformowania dziewięciu planowanych eskadr taktycznego lotnictwa bombowego. Wskaźnik produkcji wynosi 16-18 bombowców rocznie.
Co ciekawe, na początku listopada 2017, były dowódca WKS, a obecnie Przewodniczący Komisji Obrony i Bezpieczeństwa Rady Federacji, emerytowany gen. por. Wiktor Bondariew powiedział, że rozważane jest opracowanie jednomiejscowej, szturmowej wersji Su-34 jako potencjalnego następcy zmodernizowanych samolotów szturmowych Su-25SM3. Prace badawczo-rozwojowe miały rozpocząć się w 2018.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.