9 września prasa malezyjska ujawniła, że minister obrony Mohamad Sabu poinformował o rozpoczęciu badania rynku dotyczącego zakupu następców ciężkich samolotów wielozadaniowych Su-30MKM. Powodem tego kroku jest katastrofalnie niska gotowość operacyjna tych samolotów. Zgodnie z zeszłorocznym raportem, jedynie cztery z osiemnastu samolotów z 11. Eskadry królewskich wojsk lotniczych (Tentera Udara Diraja Malaysia, TUDM) z bazy lotniczej Gong Kedak jest zdolnych do wykonywania lotów, czyli nieco ponad 22% (Niska gotowość malezyjskiego lotnictwa, 2018-08-02).
Średni wiek płatowców malezyjskich Su-30MKM wynosi 11,3 roku, jednak niewłaściwy wybór podmiotów odpowiedzialnych za konserwację i utrzymanie samolotów przez poprzedni rząd bardzo mocno utrudnił ich eksploatację / Zdjęcie: US Navy
Jedną z opcji jest zakup nowych samolotów w Rosji, ale nie wiadomo, który typ jest brany pod uwagę. Rosyjski państwowy koncern RosOboronEksport może zaoferować Su-30SME (zaprezentowany podczas Singapore Airshow 2016 dla odbiorców azjatyckich), Su-35S (zakupiony m.in. przez sąsiednią Indonezję) czy MiG-35. Mało prawdopodobna wydaje się być możliwość zaoferowania najnowszych Su-57E ( MAKS-2019: Su-57E oferowany Turcji, 2019-08-29; Rosja odebrała MiG-35, 2019-06-17).
Obecnie, Ministerstwo Obrony Malezji dosyć mozolnie realizuje przetarg mający wyłonić następcą 18 MiG-29N/NUB, gdyż żaden z nich nie jest zdolny do wykonywania lotów. Brany pod uwagę jest zakup nawet 36-40 samolotów. Co ciekawe, 24 marca, przed otwarciem salonu lotniczego 2019 Langkawi International Maritime and Aerospace Exhibition (LIMA) w Kuala Lumpur, premier Mahathir bin Mohamad zagroził europejskim koncernom, że zbojkotuje ich ofertę w odpowiedzi na próby zablokowania przez Unię Europejską importu malezyjskiego oleju palmowego (Malezja zbojkotuje Europę?, 2019-03-25?).
W ostatnim czasie premier Malezji stwierdził, że rząd musi być powściągliwy w zakupach wojskowych, a zwłaszcza w kontekście nowych samolotów bojowych. W realizowanym przetargu brane pod uwagę są indyjskie, lekkie samoloty bojowe HAL Tejas, południowokoreańskie KAI FA-50, rosyjskiej Jak-130 i chińsko-pakistańskie CAC/PAC JF-17. Z kolei brytyjski koncern BAE Systems zaproponował głęboką modernizację samolotów 13 samolotów wsparcia wojsk lądowych Hawk Mk 208
Osiemnaście Su-30MKM zostało zamówionych w 2003 na podstawie umowy z korporacją Irkut o wartości 900 mln USD i dostarczonych pomiędzy grudniem 2007 a sierpniem 2009. Wariant ten, wywodzący się od Su-30MKI, otrzymał wyświetlacz przezierny Thalesa, system nawigacyjny na podczerwień (NAVFLIR) i zasobnik celowniczy 3. generacji Thales Damocles. Spółka Avitronics z RPA dostarczyła z kolei laserowe systemy ostrzegania LWS310, systemy ostrzegania przed pociskami rakietowymi MAW-300 i opromieniowaniem przez stacje radiolokacyjne RWS-50.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.