Organizatorzy pokazów lotniczych II Air Festival Świdnik 2019 otrzymali informację od dowództwa 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, że na sobotniej imprezie nie pojawią się dwa samoloty myśliwsko-bombowe Su-22M4. Przyczyną ma być incydent w powietrzu, w wyniku którego czasowo wstrzymano loty wszystkich samolotów tego typu.
W 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdniku służy 18 samolotów Su-22, w tym 12 jednomiejscowych Su-22M4 i 6 dwumiejscowych Su-22UM3K / Zdjęcie: 21. Baza Lotnictwa Taktycznego
Jak poinformowano, decyzją płk Macieja Treli, dowódcy 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego odwołało wylot dwóch samolotów Su-22M4 z powodu zaistnienia poważnego zdarzenia w jednym z samolotów. Zdarzenie ma wiązać z użytkowaniem wszystkich Su-22, dlatego ich loty zostają zawieszone do czasu wyjaśnienia. Rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych ppłk Marek Pawlak poinformował później, że miał miejsce incydent w powietrzu, pilot bezpiecznie wylądował i sprawa jest wyjaśniana. Podkreślił, że to rutynowe działanie, a loty zostały wstrzymane jedynie czasowo do końca bieżącego tygodnia.
Wydział Prasowy Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej poinformował, że zdarzenie miało miejsce 7 czerwca, pilot zgodnie z procedurą przerwał wykonywanie zadania, po czym wylądował bezpiecznie na macierzystym lotnisku bez następstw. Co ciekawe dodano, że loty Su-22 nie zostały wstrzymane.
Nadal uziemione pozostaje również 29 samolotów myśliwskich MiG-29A/UB i MiG-29G/GT z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Królewie Malborskim i 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Według informacji portalu Onet z 7 czerwca 2019, Inspektor Sił Powietrznych gen. Jacek Pszczoła jest zwolennikiem przywrócenia samolotów do lotów treningowych w lipcu. Wcześniej bowiem planowano to w maju.
Analiza
Na początku kwietnia 2014 Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowało o remoncie i częściowej modyfikacji 18 z 32 wówczas pozostających w służbie samolotów Su-22 w Wojskowych Zakładach Nr 2 w Bydgoszczy. Zaplanowano wówczas wydłużenie resursów technicznych o 10 lat, zamiast zaplanowanego wcześniej wycofania wszystkich z nich w 2015.
Jednakże po dwóch katastrofach z udziałem MiG-29 i serii incydentów z ich udziałem w ciągu ostatnich trzech lat, MON zdecydowało o przyspieszeniu programu Harpia. Ma on na celu wyłonić następcę zarówno MiG-29, jak i Su-22. Później zadecydowano o bezprzetargowym zakupie 32 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A. W międzyczasie, 27 lutego 2019, anulowano przetarg na zakup bomb burzących FAB-500SzN i bomb odłamkowo-burzących OFAB-250-270 dla Su-22 (Polska formalnie wnioskuje o F-35A , 2019-05-28; Zakup bomb lotniczych anulowany, 2019-03-01).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.