16 marca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualną sprzedaż do Macedonii Północnej 54 kołowych wozów opancerzonych ICV Stryker w wariantach transportera piechoty M1126, pojazdu dowodzenia M1130 i samobieżnego moździerza M1129 o maksymalnej szacowanej wartości 210 mln USD (810,88 mln zł), z czego 30 mln USD (115,84 mln zł) ma zostać sfinansowane przez sprzedającego (M4 dla Macedonii).
Pojazd dowodzenia M1130
Pakiet obejmuje również nieupublicznioną liczbę 12,7-mm karabinów maszynowych M2A1 Browning, wyrzutni granatów dymnych M6, radiostacji nieokreślanego typu od spółki Harris, zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia CROWS (Common Remote Operated Weapons Station), zaawansowanych odbiorników wojskowej nawigacji satelitarnej GPS i noktowizyjnych przyrządów obserwacyjnych kierowcy AN/VAS-5 DVE (Macedonia Północna dołącza do NATO).
Dodatkowo, Macedończycy wnioskowali o części zamienne i komponenty, specjalne narzędzia i wyposażenie testowe, instrukcje obsługi i dokumentacje techniczne, usługi wsparcia technicznego, logistycznego i wsparcia rządu USA oraz wykonawcy umowy, czyli spółki General Dynamics Land Systems (GDLS). Warto dodać, że produkcja wozów odbędzie się w zakładach kanadyjskiego oddziału General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-C) w London w Ontario (będą to zatem pojazdy nowe, a nie pochodzące z nadwyżek US Army – przyp. red.).
Samobieżny moździerz M1129 / Zdjęcia: US Army
Analiza
Siły zbrojne Macedonii Północnej (Armija na Republika Severna Makedonija) dysponują obecnie poradzieckimi kołowymi transporterami opancerzonymi BTR-70 i BTR-80 oraz gąsienicowymi bojowymi wozami piechoty BMP-2.
Planuje się, że zostaną one wycofane i zastąpione w ramach programu modernizacyjnego LTDCP (Long Term Defence Capability Development Plan) na lata 2019-2028. Został on zaakceptowany przez Zgromadzenie (Sobranie; parlament Macedonii Północnej) 26 sierpnia 2019. Przewidywał zakup 56 transporterów opancerzonych i 96 lekkich pojazdów opancerzonych za maksymalnie 150 mln USD (579,2 mln zł), z czego wspomniane 30 mln USD zobowiązały się sfinansować Stany Zjednoczone (w związku z czym zamówiono pojazdy Oshkosh JLTV, których dostawy rozpoczną się pod koniec 2021 lub na początku 2022 – przyp. red.).
Warto dodać, że wcześniej Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) próbowała bezskutecznie sprzedać do Macedonii Północnej kołowe transportery opancerzone Rosomak. Natomiast jeśli chodzi o Strykery, to w ostatnich miesiącach udało się USA znaleźć nabywców na te pojazdy w Tajlandii (60 pojazdów) i Argentynie (27), a próby sprzedaży prowadzono też na Ukrainie (Argentyna chce kupić Strykery, Strykery dla Tajlandii, Ukraina nie chciała Strykerów?).
Transportery rodziny Stryker mają być również oferowane sojusznikom amerykańskim z Peru i Kolumbii. Wcześniej nie udało się sprzedać nowo wyprodukowanych pojazdów do Kanady (66 w wersji M1128 Mobile Gun System), Izraela (trzy testowano w 2004) i na Litwę (Wznowienie dostaw LAV 6.0 do Arabii?).