3 września podsekretarz stanu ds. zamówień w dziedzinie obronności w ministerstwie obrony Wielkiej Brytanii Jeremy Mark Quin poinformował, że resort zamierza przeznaczyć 317 mln GBP (1,58 mld zł) na rozwój nowej wersji stacji radiolokacyjnej Captor E-Scan z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array). Urządzenie otrzyma oznaczenie E-Scan Common Radar System Mk.2 (ECRS Mk.2) i trafi na wyposażenie samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4 brytyjskich królewskich wojsk lotniczych (RAF, Royal Air Force) (Wielka Brytania rozważa redukcję zamówienia na F-35B, 2020-08-27).
Royal Air Force dysponują czterema eskadrami samolotów wielozadaniowych Eurofighter Typhoon FGR4, z których najnowsza, „dziewiąta” (No. IX (B) Squadron), została sformowana 2 maja ubiegłego roku w bazie lotniczej RAF Lossiemouth
Program modernizacyjny, który pozwoli na wymianę radarów w Typhoonach od połowy lat 2020., zapewni utrzymanie ponad 600 wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w kraju, w tym ponad 300 w zakładach spółki Leonardo UK w Edynburgu, ponad 100 specjalistów ds. walki elektronicznej w zakładach Leonardo MW w Luton, a także 120 inżynierów w zakładach BAE Systems Warton Aerodrome w Lancashire i 100 w zakładzie w Dunfermline oraz 50 u podwykonawcy – spółki Meggitt w Stevenage (Kolejne Typhoony w Lossiemouth, 2019-05-07).
Nowy radar zwiększy zdolności operacyjne brytyjskich samolotów, zwiększając możliwości jednoczesnego wykrywania, identyfikowania i śledzenia celów powietrznych i naziemnych, ale też zapewni możliwość prowadzenia ataku elektronicznego oraz zagłuszania wrogich sygnałów radioelektronicznych wysokiej mocy.
Program modernizacyjny stacji radiolokacyjnych brytyjskich Typhoonów zapewni utrzymanie ponad 600 wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy w kraju / Grafiki: ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii
Program ECRS Mk.2 jest realizowany formalnie od listopada 2014. Partnerem jest włoska centrala spółki Leonardo, a nowe stacje radiolokacyjne miały też otrzymać samoloty Eurofighter F-2000A Typhoon, należące do włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare). Jednak komunikat prasowy ministerstwa obrony Wielkiej Brytanii nie wspomina udziału Włoch – co zdaniem niektórych mediów oznacza, że rząd w Rzymie mógł wycofać się ze swojej części projektu.
Wcześniej, 4 sierpnia br. hiszpańska spółka Indra ogłosiła, że wspólnie z niemiecką spółką Hensoldt oddzielnie opracują radar E-Scan Common Radar System Mk.1 (ECRS Mk.1), przeznaczony dla Eurofighter Typhoon Tranche 1 hiszpańskich (Ejército del Aire Español, EdAE) i niemieckich wojsk lotniczych (Luftwaffe). Koszt prac oraz zakup radarów z produkcji seryjnej oszacowano na 1,5 mld EUR (6,62 mld zł) (Radar AESA do Typhoonów Tranche 1, 2020-08-05).
Fakt oddzielnego prowadzenia prac modernizacyjnych w tym zakresie wynika z tego, że spółka joint venture Euroradar, złożona z Salex ES (Obecnie Leonardo), Thales i EADS (obecnie Airbus Defence and Space), została ostatecznie rozwiązana w 2018. Wcześniej, opracowała ona pierwszy radar tych samolotów, czyli ECR-90 Captor z anteną z dopplerowskim mechanicznym skanowaniem. Następnie, na zlecenie agencji NETMA (NATO Eurofighter and Tornado Management Agency), powstał pierwszy projekt radaru z anteną AESA, czyli ukończony w maju 2007 międzynarodowy Captor E-Scan (Mk.0 i Mk.1) (Kuwejcki Typhoon oblatany, 2019-12-24).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.