17 września francuski Thales poinformował, że dostarczy polskiej Marynarce Wojennej (MW) cztery systemy sonarowe FLASH (Folding Light Acoustic System for Helicopters) Sonics wraz z systemami przetwarzania dla boi sonarowych, które zostaną zintegrowane ze śmigłowcami Leonardo AW101. Urządzenia najnowszej generacji zapewnią nowym wiropłatom zdolności do wsparcia zadań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP).

Systemy sonarowe Thales FLASH Sonics wejdą do wyposażenia czterech polskich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych, dolnych do prowadzenia bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych, Leonardo AW101, zamówionych w ubiegłym roku. / Grafika: Polska Grupa Zbrojeniowa

Systemy sonarowe Thales FLASH Sonics wejdą do wyposażenia czterech polskich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych, dolnych do prowadzenia bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych, Leonardo AW101, zamówionych w ubiegłym roku. / Grafika: Polska Grupa Zbrojeniowa

FLASH Sonics jest zanurzalnym, szerokopasmowym sonarem o niskiej częstotliwości (3-5 kHz), służącym do wykrywania i lokalizacji zagrożeń pod powierzchnią wody. Maksymalna głębokość operacyjna to 750 m, a prędkość opuszczania i podnoszenia urządzenia to 8,5 m/s. Masa urządzenia wraz z kablem wynosi 306 kg. 

Sonar współpracuje ze standardowymi bojami sonarowymi używanymi w marynarkach wojennych państw członkowskich NATO, takimi jak HIDAR (High Instantaneous Dynamic range Analysis and Recording), Barra czy CAMBS (Command Active Multi-Beam Sonobuoy). Systemy przetwarzania pozwalają na automatycznie śledzenie wykrytych obiektów oraz na optymalizowanie pracy boi sonarowych względem obszaru akwenu. 

Polska otrzyma wariant podstawowy systemu, który został zaprojektowany m.in. dla śmigłowców AW101, ale istnieje wersja kompaktowa z silnikiem elektrycznym, przeznaczona dla lżejszych wiropłatów, takich jak AW159 Wildcat, który – jak poinformowano podczas MSPO 2020 w Kielcach – jest oferowany przez Leonardo i WSK PZL-Świdnik w programie Kondor na zakup 4-8 wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych (Dziewięciu chętnych w programie Kondor, 2020-01-31). 

Aby sprostać polskim wymaganiom w zakresie systemu sonarowego, Thales i Leonardo współpracowały z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 (WZL-1) oraz Politechniką Gdańską, dzięki czemu oba podmioty skorzystają na transferze technologii w zakresie utrzymania i konserwacji sonarów w przyszłości (Polskie AW101 serwisowane w WZL-1, 2020-01-08). 

Alexis Morel, wiceprezes ds. systemów podwodnych w Thales Group powiedział, że system Flash Sonics sprawdził się w wielu marynarkach wojennych, co czyni go potężnym zagrożeniem dla wszystkich typów okrętów podwodnych. Jest to ważny instrument przewagi operacyjnej naszych flot w ich operacjach przeciw okrętom podwodnym. 

Sonar wszedł dotąd do wyposażenia śmigłowców morskich dwunastu państw, m.in. USA (MH-60R), Wielkiej Brytanii (AW101/Merlin), Francji (NH90 Caiman), Australii (MH-60R), Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Norwegii (NH90 NFH), Szwecji, Korei Południowej (AW159 Wildcat) i Filipin. Liczba zamówień systemów przekroczyła czterysta (Dyżury norweskich AW101 SAR, 2020-09-01). 

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) złożył zamówienie na dostawę czterech śmigłowców AW101 26 kwietnia 2019 za równowartość 1,65 mld zł brutto. Obejmuje ona pakiet szkoleniowy i logistyczny wraz ze sprzętem medycznym. Dostawy wiropłatów do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zdolnych do prowadzenia bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR/CSAR) (Umowa na zakup AW101 podpisana, 2019-04-26). 

Według najnowszych informacji, dwa z czterech wiropłatów znajdują się na etapie montażu końcowego w brytyjskich zakładach Leonardo w Yeovil. Montaż elementów pierwszego z nich rozpoczął się w grudniu 2019 w zakładach WSK PZL-Świdnik. Zgodnie z umową, dostawy wszystkich czterech mają zakończyć się w 2022 (Pierwsze elementy polskich AW101, 2019-12-07).