3 czerwca Ministerstwo Obrony Indii opublikowało informację z otwarcia ofert na dostawy 111 morskich śmigłowców wielozadaniowych dla marynarki wojennej (Bhāratīya Nau Senā) w ramach programu Naval Utility Helicopters (NUH), które będą stacjonować na pokładach okrętów. Wśród oferentów znalazły się koncerny: europejski Airbus Helicopters, amerykański Lockheed Martin i rosyjski RosOboronEksport. Program ma kosztować nawet 217,38 mld INR (11,98 mld zł), a montaż śmigłowców ma odbywać się w kraju na mocy partnerstwa przemysłowego w ramach polityki Make In India. Nowe wiropłaty uzupełnią 24 MH-60R Seahawk, które zostały zamówione w trybie pilnym 15 listopada 2018 (NSM dla indyjskich MH-60R, 2019-05-13).
Wśród ofert znalazł się Airbus Helicopters AS565 Panther, który może być wykorzystywany jako lekki śmigłowiec szturmowy, śmigłowiec bezpośredniego wsparcia pola walki, zwalczania okrętów podwodnych, poszukiwawczo-ratowniczy czy ewakuacji medycznej. /Zdjęcie: Marine Nationale
Airbus Helicopters zaoferował dwa modele: H145M i AS565 Panther. Oferta amerykańska obejmuje produkowane przez Sikorsky Aircraft Corporation wiropłaty S-76D (w wersji zmodyfikowanej na potrzeby odbiorcy), natomiast rosyjska obejmuje śmigłowce Ka-226T, produkowane przez zakłady Kamowa holdingu Wiertalioty Rossii, należącego do Korporacji Rostiechnołogie. Warto dodać, że 200 Ka-226T wyprodukowanych na licencji w Indiach trafi do lotniczego korpusu wojsk lądowych (Bhāratīyan Thalasēnā) oraz do wojsk lotniczych (Bhartiya Vāyu Senā). Z udziału w postępowaniu zrezygnowały natomiast zaproszone wcześniej spółki: amerykański Bell oraz południowokoreański KAI (Indie bliżej pozyskania Ka-226T, 2018-05-19).
Oferty są wstępne i nie zostały wycenione. Ministerstwo Obrony Indii zweryfikuje parametry taktyczno-techniczne, w tym przeprowadzi próby w locie. Po ich zakończeniu dwóch oferentów otrzyma zaproszenia do dalszego etapu programu, w którym nastąpi wycena proponowanych pakietów wraz z offsetem, co nastąpi w ostatnim kwartale 2019. Partnerami przemysłowymi zagranicznych oferentów mogą zostać spółki Tata Aerospace and Defence, Mahindra Defence, Reliance Defence, Adani Defence, HAL, Bharat Forge NSE oraz Lakshmi Machine Works. Wysoce prawdopodobne, że rodzimy koncern Hindustan Aeronautics Limited (HAL) zaoferuje zmodyfikowane śmigłowce Dhruv jako Advanced Light Helicopter (ALH), których 8 egzemplarzy służy już w lotniczym korpusie marynarki wojennej, a 33 dalsze zostały zamówione.
Nowe śmigłowce, które zostaną zakupione w ramach programu NUH, przeznaczone będą do prowadzenia operacji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR), antyterrorystycznych, humanitarnych, dozoru i wskazywania celów dla okrętów macierzystych. Będą zastępować w tej roli starsze wiropłaty HAL Chetak. Od sierpnia 2017 Marynarka Wojenna poszukuje również dostawców 123 średnich śmigłowców wielozadaniowych z naciskiem na zwalczanie okrętów podwodnych w ramach programu Naval Multi-Role Helicopter (NMRH). Jest to drugie podejście do zakupu. Pierwszy, unieważniony przetarg był realizowany od 2006.