15 grudnia br. na terenie 2. Regionalnej Bazy Logistycznej (2. RBLog.) w Warszawie, z udziałem m.in. ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka i szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ), gen. dyw. Dariusza Ryczkowskiego, odbyło się przekazanie pierwszych 100 terenowych samochodów osobowo-ciężarowych Ford Ranger XLT, które będą zastępować w Wojsku Polskim pojazdy typu Tarpan Honker.
Na terenie 2. RBLog. w Warszawie odbyło się przekazanie pierwszych 100 samochodów osobowo-ciężarowych Ford Ranger XLT, które będą zastępować pojazdy typu Tarpan Honker.
Umowa na 648 pojazdów, w tym 485 w ramach zamówienia podstawowego i 163 w ramach opcji, została podpisana 31 marca z polsko-czeskim konsorcjum spółek Glomex MS Polska (Lider) oraz Glomex MS. 31 maja aneksowano ją zmieniając dostarczany model z Nissana Navary na Forda Rangera i liczbę samochodów – zwiększono ją o dodatkowe 13 egzemplarzy w ramach opcji, którą w pełni wykorzystano. Wartość umowy spadła ze 121,25 mln zł brutto do mniej niż 118,75 mln zł brutto, choć nie podano jej dokładnej wartości (Ford Ranger zamiast Nissana Navary, 2020-07-01, Navary zamówione, 2020-03-31).
Zgodnie z informacją Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Ford Ranger w konfiguracji XLT napędzany jest silnikiem wysokoprężnym 2.0 EcoBlue o mocy 125 kW/170 KM, który współpracuje z 6-biegową manualną przekładnią. Napęd 4×4 przenoszony jest za pośrednictwem skrzyni redukcyjnej o dwóch przełożeniach sterowanej elektronicznie z możliwością przełączania napędu 2×4/4×4 w podczas jazdy. Poruszanie się samochodem w trudnych warunkach wspomaga system kontroli trakcji oraz elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego w tylnym moście.
W uroczystości uczestniczyli m.in. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak i szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych gen. dyw. Dariusz Ryczkowski.
Rangery otrzymały stalowe felgi o rozmiarze 16” z wkładkami typu run-flat spółki Hutchinson oraz oponami AT BFGoodrich. Pojazdy wyposażone będą również w specjalną zabudowę skrzyni ładunkowej typu hardtop z trzema otwieranymi pokrywami, mocowania do transportu np. kolejowego oraz hak holowniczy.
Dzięki dostawom nowych Fordów, w Wojsku Polskim rozpoczyna się proces wycofywania wyeksploatowanych samochodów terenowych Tarpan Honker w kilku wersjach: bazowej, Honker 2324, Honker 2000 i Honker 2000 2N, w tym specjalistycznych: Honker Skorpion-3, ZWD-3, WD-2001 czy ZWD-99bat – w sumie ok. 2,5 tys. pojazdów, zatem stanowią tylko około jednej czwartej parku samochodowego przeznaczonego do zastąpienia.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.