31 maja Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej rozpoczął postępowanie na dostawę samochodów sanitarnych wielonoszowych. Zamówienie gwarantowane wynosi 175 sanitarek, opcja obejmuje do 202 pojazdów. Elementem umowy jest też szkolenie, dokumentacja techniczna i świadczenie usług napraw i obsług.

Wojsko Polskie szuka następców wprowadzonych od grudnia 2000 samochodów sanitarnych wielonoszowych Iveco 40E12WM 4x4, kupowanych od 2002 SCAM SM T-50 4x4 (w związku z problemami w dostawach podwozi) i nabywanych od 2008 Iveco 40E13WM 4x4 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Wojsko Polskie szuka następców wprowadzonych od grudnia 2000 samochodów sanitarnych wielonoszowych Iveco 40E12WM 4×4, kupowanych od 2002 SCAM SM T-50 4×4 (w związku z problemami w dostawach podwozi) i nabywanych od 2008 Iveco 40E13WM 4×4 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Chętni mają czas do 12 lipca 2019 na nadesłanie ofert. Kryterium oceny jest w 85% cena i w 15% spełnienie wymagań technicznych. Czas żywotności wozów to 20 lat przy minimalnym przebiegu 200 tysięcy kilometrów. Poszukiwane samochody sanitarne powinny być nowe, choć Inspektorat Uzbrojenia dopuszcza, aby pochodziły z II półrocza roku poprzedzającego rok dostawy.

Pojazdy powinny składać się z podwozia samochodu o układzie napędowym 4×4 (stałym lub dołączanym i dwóch przedziałów: kierowcy oraz medycznego do transportu poszkodowanych (długość 3200 mm, szerokość 2000 mm, wysokość 1800 mm). Sanitarka powinna mieć możliwość przewożenia dwóch ratowników oraz przynajmniej czterech poszkodowanych w pozycji siedzących lub trzech w pozycji siedzącej i dwóch w leżącej.

Samochód sanitarny wielonoszowy wraz z zabudową specjalistyczną oraz wyposażeniem medycznym powinien posiadać rezerwę masy (ładowność) minimum 1300 kg w stosunku do dopuszczalnej masy całkowitej (dmc). Całkowita wysokość pojazdu z zabudową specjalną powinna wynosić maksymalnie 3000 mm nie wliczając anten elastycznych. Wozy powinny być napędzane silnikami o minimalnej mocy 125 kW i być zasilane paliwem F-54 lub F-34.

Przed rozpoczęciem postępowania przeprowadzono dialog techniczny, ogłoszony 23 października 2017. Zgłosiło się do niego pięć podmiotów, z czego dwóch dostawców wyposażenia medycznego i systemu sygnalizacyjnego. Pozostałe trzy mające w ofercie samochody to spółki AMZ Kutno, Concept i Zeszuta. Sam dialog zakończył się do 29 grudnia 2017.