18 stycznia szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała na wirtualnej konferencji AixSPACE (18-21 stycznia), że w ramach szerszej oferty w kanadyjskim programie samolotów wielozadaniowych Future Fighter Capability Project (FFCP), zaproponowano budowę w Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej zakładów systemów radarowych Saab Sensor Centre.
Saab zaoferował budowę w kanadyjskim Vancouver zakładów systemów radarowych Saab Sensor Centre
Nowy ośrodek badawczo-produkcyjny będzie oferował możliwość rozwoju dla inżynierów w rejonie Vancouver, a także współpracę z lokalnymi ośrodkami akademickimi oraz innymi kanadyjskimi przedsiębiorstwami z branży kosmicznej. Z tymi ostatnimi planowany jest opracowanie oferty w programie radaru obserwacji kosmicznej (Space Surveillance Radar, SSR), który będzie także później oferowany na eksport. Jeśli chodzi o kanadyjskie siły zbrojne, własne zdolności rozpoznania obiektów na orbicie okołoziemskiej praktycznie nie istnieją. Co istotne, Saab już zbudował demonstrator technologii radaru obserwacji kosmicznej, na podstawie którego może zostać opracowany prototyp.
Simon Carroll, prezes spółki-córki Saab Canada Inc., powiedział podczas wirtualnej konferencji AixSPACE: Współcześnie, tak dużo potencjału militarnego i życia codziennego zależy od zasobów kosmicznych. W dzisiejszych czasach przestrzeń kosmiczna nie jest pusta, jeśli chodzi o bezpośrednie sąsiedztwo Ziemi z rosnącą liczbą satelitów i kolejnymi w przyszłości. Uważamy, że Saab we współpracy z kanadyjskimi partnerami kosmicznymi to idealne połączenie do opracowania radaru SSR dla Kanady i odbiorców eksportowych.
Zakłady mogą być częścią pakietu w kanadyjskim programie samolotów wielozadaniowych Future Fighter Capability Project, w którym zaoferowano 88 egzemplarzy najnowszych JAS 39E/F Gripen / Grafika i zdjęcie: Saab Defence and Security
31 lipca 2020 kanadyjski urząd Public Services and Procurement Canada (PSGC) poinformował o zakończeniu przyjmowania wstępnych ofert w programie FFCP na następcę samolotów wielozadaniowych CF-188A/B+ i F/A-18 Hornet. Rząd Szwecji i Saab, wraz ze spółkami Diehl Defence (Niemcy), MBDA UK (Wielka Brytania) i Rafael Advanced Defence Systems (Izrael), złożyli ofertę na 88 samolotów wielozadaniowych JAS 39E/F Gripen. Pakiet objął wsparcie techniczne i szkoleniowe, a szwedzka spółka zobowiązała się do utworzenia i realizacji w Kanadzie długotrwałego programu przemysłowego o nazwie Gripen Industrial. Co ciekawe, zagwarantowano transfer kluczowych technologii, produkcję licencyjną, usługi wsparcia i przyszłej modernizacji (Trzech w walce o kanadyjski kontrakt, 2020-08-01).
Kontroferty złożyły Lockheed Martin z Pratt & Whitney (F-35A Lightning II) i Boeing z Peraton Canada, CAE, L3 Technologies MAS, GE Canada i Raytheon Canada Limited Services and Support Division (F/A-18E/F Super Hornet Block III).
Wstępna ocena ofert pod kątem zdolności bojowych (60%), ceny (20%) oraz korzyści ekonomicznych dla gospodarki (20%) ma zakończyć się niebawem, bo jeszcze wiosną br., po czym rząd w Ottawie rozpocznie negocjacje z dwoma lub więcej oferentami w celu złożenia przez nich ofert ostatecznych. Następnie zostaną sfinalizowane warunki dostaw z jednym oferentem. Podpisanie umowy powinno nastąpić w 2022. Rząd oczekuje, że dostawy samolotów rozpoczną się w 2025 i będą trwały przez kolejne 10 lat.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.