Przejdź do serwisu tematycznego

Rusza produkcja seryjna południowokoreańskich bezzałogowców RQ-105K

Południowokoreański instytut badawczy Korean Air Aerospace Division otrzymał zgodę na rozpoczęcie produkcji seryjnej bezzałogowych statków latających MQ-105K klasy MUAV.

W czwartek, 25 stycznia, południowokoreański urząd zamówień obronnych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) zorganizował spotkanie z przedstawicielami instytutu badawczego Korean Air Aerospace Division (KAL-ASD), wojsk lotniczych (Daehanminguk Gong-gun) oraz Agencji Rozwoju Obronności ADD (Agency for Defense Development), podczas którego ogłoszono zgodę na rozpoczęcie produkcji seryjnej bezzałogowych statków latających RQ-105K w programie MUAV (Medium-Altitude Unmanned Aerial Vehicle).

Grafika: KAL-ASD

Aby rozszerzyć możliwości w zakresie bezzałogowych platform powietrznych w koreańskim wojsku, w 2006 ogłoszono rozpoczęcie programu o kryptonimie MUAV (Medium-Altitude UAV), który miał na celu opracowanie lokalnego odpowiednika amerykańskiego General Atomics MQ-9A Reaper (ale wersji nieuzbrojonej). W 2008 roku ADD i KAL-ASD zostały wybrane jako główni projektanci i rozpoczęto rozwój przyszłej platformy pod nazwą KUS-FS.

Jednak w grudniu 2012 roku program został faktycznie zdublowany, gdy USA zatwierdziły sprzedaż autonomicznych bezzałogowych statków latających dużej długotrwałości lotu (High-Altitude Long Endurance, HALE) Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk do Korei Południowej. Ponadto, rozwój krajowej konstrukcji został zawieszony w połowie programu MUAV z powodu problemów, takich jak oblodzenie na średnich wysokościach i awaria prototypu w grudniu 2019 roku.

Chociaż harmonogram rozwoju został wydłużony z powodu kilku problemów, w marcu 2023 r. DAPA nadała projektowi KUS-FS certyfikat zgodności wojskowej i ostatecznie zakończyła jego rozwój. Samolot został oficjalnie nazwany RQ-105K MUAV.

Grafika: DAPA

RQ-105K ma długość całkowitą 13 m, rozpiętość skrzydeł 25 m i wysokość 3 m oraz jest wyposażony w silnik turbośmigłowy Hanwha Aerospace o mocy 1200 KM (890 kW) i ciągu 24,46 kN, który powstał na bazie silnika turboodrzutowego Samsung Techwin SS-760K o ciągu 4,67 kN. Został wyposażony w głowicę optoelektroniczną Hanwha Systems EO/IR i radar z syntetyczną aperturą SAR (Synthetic Aperture Radar) od LIG Nex1.

Ponadto, wraz z rozwojem platformy RQ-105K, zaproponowano również program wersji morskiej patrolowej i obserwacyjnej (m.in. pożarów). DAPA zaproponowała także w 2023 r. koncepcję bezzałogowca bojowego o nazwie MQ-105K. Oczekuje się, że przeciwpancerny pocisk kierowany TAipers spółki Hanwha Aerospace lub inny ppk opracowywany specjalnie dla bbsl przez LIG Nex1 zostaną zintegrowane z MQ-105K, co jest również strategią przeciwdziałania nowo zaprezentowanym bezzałogowców północnokoreańskim: Saetbyol-4 i Saetbyol-9, będących wizualnymi kopiami amerykańskich RQ-4 Global Hawk i MQ-9A Reaper (Północnokoreańskie kopie amerykańskich bezzałogowców z bliska).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Polska Grupa Zbrojeniowa na Eurosatory 2024

Polska Grupa Zbrojeniowa uczestniczy w targach Eurosatory 2024, które odbywają się w dniach 17-21 czerwca w Paryżu, prezentując bogatą ofertę sprzętu i wyposażenia. Prawdziwą…

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X