22 lutego turecki Podsekretariat Przemysłu Obronnego Savunma Sanayii Başkanlığı (SSB) podpisał z holdingiem TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii) umowę dotyczącą rozwoju śmigłowca uderzeniowego TAI ATAK 2 w ramach projektu Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri. Konstrukcja ma być opracowana samodzielnie i bazować na doświadczeniach uzyskanych przy lokalizacji uderzeniowo-rozpoznawczego T129 ATAK. Oblot prototypu ma nastąpić do 2024.

Umowa została podpisana przez dyrektora SSB, İsmaila Demira, a także dyrektora generalnego Temela Kotila i prezesa Oğuza Borata z TUSAŞ

Umowa została podpisana przez dyrektora SSB, İsmaila Demira, a także dyrektora generalnego Temela Kotila i prezesa Oğuza Borata z TUSAŞ

Program budowy dwuosobowego, ciężkiego śmigłowca uderzeniowego został ogłoszony 31 października 2017 przez państwową spółkę Turkish Aerospace Industries (TAI). Zapowiedziano wówczas, że wymagane jest pozyskanie wpierw technologii z Włoch, gdyż T129 ATAK jest pochodną Agusta A129CBT Mangusta.

Obecnie jednym z założeń programu jest całkowite uniezależnienie się Turcji od rozwiązań zagranicznych i brak ograniczeń w eksporcie nowej konstrukcji, która ma powstać w kraju od podstaw (T129 ATAK dla Pakistanu?, 2018-05-27; Filipiny zainteresowane T129, 2018-12-04).

Maksymalna masa startowa ATAK 2 ma być prawie dwukrotnie większa, niż w przypadku obecnie eksploatowanego T129 ATAK. Dwuosobowa kabina pilotów TAI ATAK 2 ma być całkowicie chroniona przed ostrzałem z 12,7-mm broni palnej. / Zdjęcie, video i grafika: SSB

Maksymalna masa startowa ATAK 2 ma być prawie dwukrotnie większa, niż w przypadku obecnie eksploatowanego T129 ATAK. Dwuosobowa kabina pilotów TAI ATAK 2 ma być całkowicie chroniona przed ostrzałem z 12,7-mm broni palnej. / Zdjęcie, video i grafika: SSB

Analiza
Śmigłowiec uderzeniowy ATAK 2 ma dopuszczalną masą startową 10 t, w porównaniu z 6 t w przypadku T129 ATAK. Dwa silniki turbowałowe i kompozytowe śmigła pozwolą rozwinięcie prędkości maksymalnej 318 km/h (172 węzłów) i osiągnięcie pułapu ponad 6000 m.

Układ napędowy ma być zaadaptowany z 6-tonowego wielozadaniowego śmigłowca transportowego T625 (Prototyp TAI T625 ujawniony, 2018-08-21), przeczy temu jednak różnica mas wiropłatów. W grudniu 2017 TAI zaprezentował koncepcję 10-tonowego śmigłowca wielozadaniowego i z tym wiropłatem ATAK 2 mógłby współdzielić silnik.

ATAK 2 będzie mógł przenosić 1,2 t uzbrojenia i wyposażenia. Podstawowym uzbrojeniem będzie 30-mm działko umieszczone w obrotowej wieżyczce. Na sześciu węzłach podskrzydłowych śmigłowiec będzie przenosił pociski rakietowe: powietrze-powietrze, przeciwpancerne oraz kierowane i niekierowane kalibru 70 mm (Turecki ppk KARAOK, 2018-11-20; Seryjna produkcja OMTAS, 2018-08-28).

Śmigłowiec wyposażony będzie w głowicę optoelektroniczną Aselsan CATS Aselflir. W dolnej części kadłuba zostanie rozmieszczony system wykrywania przeszkód, radar milimetrowy, system zakłócania pocisków rakietowych na podczerwień, a także wyrzutnie flar. Śmigłowiec będzie zdolny do operowania w temperaturach od -40 do +50 °C, w dzień jak i w nocy.