Przejdź do serwisu tematycznego

Rosyjski lodołamacz patrolowy Iwan Papanin na próbach

Pierwszy z czterech uzbrojonych lodołamaczy patrolowych projektu 23550, Iwan Papanin, wyszedł ze Stoczni Admiralicji w Sankt Petersburgu na swoje pierwsze próby morskie.

W piątek, 28 czerwca 2024, rosyjska agencja prasowa TASS poinformowała, powołując się na Departament Informacji i Komunikacji Masowej Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej, że tego samego dnia pierwszy z czterech uzbrojonych lodołamaczy patrolowych projektu 23550 Arkitka, RFS Iwan Papanin (400), wyszedł ze Stoczni Admiralicji w Sankt Petersburgu na swoje pierwsze próby morskie. Kadłub jednostki zwodowano 25 października 2019 i następnie od tamtej pory prowadzono prace doposażeniowe.

Okręt nazwano na cześć Iwana Papanina (1894-1986), badacza polarnego, oceanografa i geografa, kontradmirała oraz dwukrotnego Bohatera ZSRR / Zdjęcie: Stocznia Admiralicji

Podczas pierwszej fazy zakładowych prób morskich załoga zweryfikuje poprawność działania układu napędowego i pokładowych systemów wyposażenia. Będą realizowane na wodach Zatoki Fińskiej.

Wcześniej załoga ukończyła kompleksowe szkolenie w Połączonym Centrum Szkoleniowym Marynarki Wojennej Rosji, gdzie przeszła specjalne programy do obsługi wyposażenie i uzbrojenia okrętów tego projektu w warunkach arktycznych (Rosja rozważa utworzenie Floty Arktycznej).

Nie poinformowano o terminach prób obrony przeciwchemicznej i państwowych prób odbiorczych, ale zgodnie z harmonogramem powinien zostać przekazany Flocie Północnej Marynarki Wojennej Rosji (WMF) pod koniec 2024.

6 maja 2016 Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zamówiło w Centralnym Morskim Biurze Konstrukcyjnym Ałmaz z Sankt Petersburga dwie z czterech planowanych jednostek projektu 23550.

Stępkę pod prototypową jednostkę położono 19 kwietnia 2017. Załoga Iwana Papanina została sformowana na początku 2020. Stępka pod drugą jednostkę Nikołaj Zubow położono 27 listopada 2019, wodowanie zaplanowano na trzeci kwartał br., a przekazanie na koniec 2025.

Warto w tym miejscu dodać, że umowa z 2016 zakładała przekazanie pierwszego okrętu do końca 2019, a drugiego do końca 2020.

Dwa dodatkowe okręty zostały zamówione w stoczni Wyborskij sudostroitielnyj zawod w Wyborgu dla Straży Wybrzeża Pogranicznej Służby Federalnej Służby Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej (PS FSB Rosji), gdzie otrzymają nazwę jako typ Jermak. Stępkę pierwszego okrętu, Purga, położono 25 lipca 2020 (co ciekawe w dniu złożenia formalnego zamówienia), a wodowanie nastąpiło 7 października 2022 – przekazanie ma nastąpić w tym roku. Stępkę drugiego okrętu o nazwie Dzierżyński (nazwanego na cześć niesławnego bolszewickiego kata polskiego pochodzenia) położono 22 grudnia 2023.

Grafiki: MO FR

Opis

Lodołamacze patrolowe projektu 23550 mają po 114 m długości, 20 m szerokości, 6 m zanurzenia oraz 8500-9000 t wyporności pełnej. Będą zdolne do kruszenia lodu o grubości do 1,7 m (klasa Arc7). Załogę ma stanowić 49 oficerów i marynarzy z możliwością zaokrętowania 47 żołnierzy piechoty morskiej lub specjalistów. Autonomiczność jednostki ma wynosić 60 dni.

Zespół napędowy okrętów będzie złożony z czterech turbogeneratorów Kołomna 28-9DG o mocy 3500 kW każdy i dwóch silników wysokoprężnych Ruselprom 10D49 o mocy 6300 kW każdy, a także dwóch pędników kadłubowych o mocy 500 kW. Dodatkowo jednostki będą wyposażone w zapasowe silniki wysokoprężne i turbogeneratory. Zasięg wyniesie do 10 tysięcy mil morskich przy prędkości maksymalnej do 18 węzłów.

Uzbrojenie to 76,2-mm armata morska AK-176MA (wcześniej brano pod uwagę także 100-mm A-190-01 57-mm lub A-220M) oraz dwie kontenerowe wyrzutnie dla ośmiu pocisków manewrujących 3M-14T (do atakowania celów lądowych) lub 3M-54T (przeciwokrętowych) z rodziny Kalibr-NK.

Wyposażenie dodatkowe ma stanowić śmigłowiec Ka-32 do zadań poszukiwawczo-ratownicznych oraz dwa szybkie kutry patrolowe projektu 03160 Raptor, łodzie projektu 02800 i poduszkowce projektu 23321 Manuł.

Okręty projektu 23550 mają być uniwersalne. Oprócz pełnienia zadań bojowych, będą chronić i monitorować wody arktyczne, eskortować i holować statki naruszające prawo morskie, a także brać udział w akcjach ratowniczych (w tym holować statki na mieliźnie) czy transportować ładunki specjalne. Jednostki będą także mogły gasić pożary.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X