Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej potwierdziło złożenie zamówienia na dostawę 10 zestawów po 30 zmodernizowanych, bezzałogowych statków latających Forpost-R klasy taktycznej, przeznaczonych do prowadzenia zwiadu i rozpoznania.
Jeden zestaw bsl Forpost/Forpost-R składa się z trzech statków i jednej naziemnej stacji kontroli / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
Dostawy zrealizują Uralskie Zakłady Lotnictwa Cywilnego (UZGA) z Jekaterynburga w ciągu trzech lat. W dalszej kolejności planowane jest zamówienie kolejnych 18 zestawów liczących łącznie 54 bsl.
Prace nad zmodernizowanym Forpost-R rozpoczęto w 2016, a prototyp został oblatany w maju 2019 z lotniska Sałka w obwodzie swierdłowskim. Nagranie wideo z tego wydarzenia zostało opublikowane dopiero 22 sierpnia tego samego roku. Następnie w grudniu zakończono próby zakładowe obejmujące dwanaście lotów i rozpoczęto testy państwowe, co może potrwać kilka miesięcy. Dostawy seryjnych bsl mają rozpocząć się w bieżącym roku.
bsl Forpost / Film i zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
Forpost-R jest to zmodernizowany wariant montowanego w Rosji na izraelskiej licencji bsl IAI Searcher Mk II, który otrzymał lokalne oznaczenie Forpost. Umowę licencyjną zawarto w 2010 pomiędzy Israel Aerospace Industries (IAI) a ówczesnym Oboronprom (rozwiązanym w 2018) i miała wartość 400 mln USD (1,58 mld zł). Montaż rozpoczął się w 2011, w oparciu o gotowe zestawy dostarczane z Izraela, które były następnie składane w zakładach UZGA. Forpost wszedł na wyposażenie rosyjskich sił zbrojnych w 2013, a dostawy zakończyły się na liczbie 33 płatowców (11 zestawów).
Forpost ma 5,85 m długości, 8,54 m rozpiętości skrzydeł i 1,25 m wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 500 kg, z czego 100 kg to ładunek użyteczny, a kolejne 99 kg to rezerwa paliwa. Jest zdolny do wykonywania 18-godzinnych lotów non-stop na maksymalnym pułapie do 6100 m, na dystansie do 400 km (zasięg łączności z operatorem wynosi 100 km) (Altius-U oblatany, 2019-08-21).
Forpost został wykorzystany podczas działań wojennych w Syrii i we wschodniej Ukrainie, a na bazie doświadczeń dowództwo rosyjskich wojsk lądowych stwierdziło, że bsl wymaga modernizacji. Dlatego Forpost-R otrzymał nową, produkowaną lokalnie głowicę optoelektroniczną z dalmierzem laserowym o lepszych parametrach rozdzielczości obrazu i lepszą stabilizacją żyroskopową oraz rosyjskim oprogramowaniem. Bsl miał także otrzymać mocniejszy zespół napędowy o nazwie APD-85. Searcher Mk.II/Forpost jest napędzany silnikiem tłokowym Limbach L 550 o mocy 35 kW (47 KM), zapewniający prędkość maksymalną do 200 km/h. Nie poinformowano, jak nowy napęd wpłynie na parametry lotu zmodernizowanego bsl (Oblot S-70 Ochotnik-B, 2019-08-05).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.