Bundeswehra, Airbus Defence and Space, centrum badawczo-rozwojowe lotnictwa DLR oraz niemieckie spółki SFL i Geradts przeprowadziły wspólnie pierwszy na świecie start i lot zdalnie sterowanej platformy Remote Carrier z ładowni lecącego samolotu transportowego A400M-180 Atlas. Połączenie sił i rozszerzenie zasięgu systemów bezzałogowych będzie jedną z przyszłych ról wojskowych samolotów transportowych Airbusa w programie samolotu wielozadaniowego 6. generacji Future Combat Air System (FCAS) (MDFD: Wspólny lot formacji statków powietrznych Airbusa – myśliwców, śmigłowca i bsl).
Zdjęcie: Airbus Defence and Space
Doskonała współpraca z niemieckim klientem i partnerami w ramach kampanii A400M UAV Launcher to kolejny dowód na to, że program FCAS przeniesie innowacje i technologie na wyższy poziom, powiedział prezes Airbus Defence and Space, Michael Schoellhorn. FCAS jako system systemów zaczyna nabierać kształtu.
Urządzenie do wystrzeliwania bezzałogowców Remote Carrier z lecącego A400M powstało w zaledwie sześć miesięcy. Do lotu testowego zostało umieszczone na rampie samolotu A400M należącego do niemieckich sił zbrojnych. Właśnie z niego wystartował demonstrator Remote Carriera czyli zmodyfikowany dron Airbus Do-DT25. Po zwolnieniu bezzałogowca silniki Do-DT25 zostały uruchomione i samolot kontynuował lot z napędem. Operator na pokładzie A400M przekazał następnie kontrolę nad nim operatorowi na ziemi, który bezpiecznie kierował i sprowadził Do-DT25 do lądowania (Dwutysięczny bsl-symulator celu Airbusa dla obrony powietrznej).
Bezzałogowce Remote Carrier będą ważnym elementem FCAS. Mają latać w ścisłej współpracy z samolotami załogowymi i wspierać pilotów w ich misjach. Wojskowe samoloty transportowe, takie jak A400M, też odegrają ważną rolę: jako statki powietrzne-matki przeniosą drony jak najbliżej ich obszarów działania, po czym wypuszczą do 50 małych lub do 12 ciężkich bezzałogowców. Dołączą one następnie do załogowych statków powietrznych, lecących w wysokim stopniu automatyzacji, choć zawsze pod kontrolą pilota.
Przygotowanie wyrzutni bezzałogowców dla A400M do testów
Aby przygotować wyrzutnię bezzałogowców dla A400M, inżynierowie Airbusa, Centrum Technicznego Bundeswehry ds. Statków Powietrznych i Wyposażenia Lotniczego (WTD 61), instytutu DLR, firm SFL i Geradts zastosowali nowe metody pracy, takie jak szybkie prototypowanie i wspólne podejście do testów w locie. Umożliwiło to multidyscyplinarnemu zespołowi opracowanie i integrację systemu oraz przygotowanie go do testów w bardzo krótkim czasie. Ta elastyczna struktura przemysłowa i nowe sposoby pracy były przez cały okres wspierane przez niemiecki Urząd do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr).
Informacja prasowa