11 lipca koncern Raytheon poinformował o otrzymaniu zlecenia od Boeinga na zaprojektowanie, opracowanie, budowę i dostawy stacji radiolokacyjnych z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (Active Electronically Scanned Array, AESA), w które zostaną wyposażone wszystkie bombowce strategiczne B-52H Stratofortress. 28 grudnia 2018 Boeing otrzymał od Departamentu Obrony USA 400 mln USD (1,502 mld zł) na wsparcie techniczne dalszej eksploatacji bombowców B-1B Lancer i B-52H. Prace pozwolą na utrzymanie B-52 w linii co najmniej do 2050 (Dalsza eksploatacja B-1B i B-52H, 2019-01-03).

14 maja 2019 przywrócono do służby B-52H Stratofortress (60-0034) o nazwie własnej Wise Guy, dzięki czemu USAF dysponują teraz łącznie 76 samolotami tego typu, z których 20 jest zmagazynowanych. / Zdjęcie: USAF

14 maja 2019 przywrócono do służby B-52H Stratofortress (60-0034) o nazwie własnej Wise Guy, dzięki czemu USAF dysponują teraz łącznie 76 samolotami tego typu, z których 20 jest zmagazynowanych. / Zdjęcie: USAF

Wstępna produkcja seryjna urządzeń rozpocznie się w roku fiskalnym 2024. Raytheon zaoferował Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) nowy radar, który będzie bazował na rozwiązaniach pochodzących z urządzeń typu AN/APG-63(v)3 (wykorzystywane w F-15C/D i F-15SG), AN/APG-79 (F/A-18E/F i EA-18G) i AN/APG-82(V)1 (F/A-18E/F i F-15E). Odrzucono tym samym ofertę Northrop Grumman radaru typu AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar). Trafiły one na wyposażenie samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72 i F-16V, a w zmodyfikowany wariant SABR-GS (Global Strike) od 2016 są wyposażane bombowce B-1B.

Radary AESA zastąpią pochodzące z końca lat 1980. stacje radiolokacyjne Northrop Grumman AN/APQ-166 z mechanicznym skanowaniem o zasięgu 277,8 km. Nowe urządzenia pozwolą na zwiększenie skutecznego promienia skanowania przestrzeni powietrznej, dodanie zdolności jednoczesnego wskazywania wielu celów, jak i zwiększą zdolności wymiany danych i prowadzenia walki elektronicznej.

Analiza
Wymiana radarów B-52H jest częścią wysiłku, zmierzającego do wydłużenia eksploatacji 76 samolotów tego typu w USAF. Przedstawiony w lutym 2018 plan dowództwa o nazwie Bomber Vector (wcześniej znany jako Bomber Roadmap) zakłada m.in. wymianę silników dwuprzepływowych TF33-PW-103 (Pratt & Whitney JT3D) na bardziej ekonomiczne w latach 2020-2034.  Propozycje jak dotąd złożyły Rolls-Royce z silnikami F130 (wersja BR725) i GE Aviation z CF34-10 (Wskrzeszenie B-52H, 2019-05-19). Samoloty zostaną także zintegrowane z nowo opracowywanymi pociskami manewrującymi LRSO (Long-Range Stand-Off), wyposażonymi w głowicę nuklearną. Równolegle trwają przygotowania do przywrócenia 24-godzinnej gotowości bojowej bombowców z bronią nuklearną na pokładzie (LRSO dla B-52H, 2019-03-15).

Proponuje się także szerszy zakres modernizacji, dzięki której samolot otrzymałby nowe oznaczenie – B-52J. Dotyczyłaby wówczas całkowitą wymianę wskaźników analogowych na cyfrowe wyświetlacze w kabinie pilotów, zastosowanie systemów łączności klasy Link 16, montaż systemu diagnostycznego wszystkich instalacji pokładowych, systemy walki radioelektronicznej soft-killhard-kill czy modyfikacji zasobników celowniczych AN/AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pod (B-52J ujawniony, 2018-08-28).