7 sierpnia południowokoreańska agencja ds. zakupów wojskowych DAPA (Defense Acquisition Program Administration) zaprezentowała zbudowany przez rodzimą spółkę Hanwha Systems, ale nieukończony jeszcze, prototyp radaru z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanning Array), przeznaczony do samolotów wielozadaniowych nowej generacji, opracowywanych w ramach programu KF-X (Korean Fighter Experimental).
Antena prototypowego radaru AESA składa się z około 1088 modułów nadawczo-odbiorczych, ale docelowo, do 2023, zostanie zwiększona o 20% do 1200-1300 modułów
Urządzenie zostało zaprezentowane na wspólnej konferencji prasowej zorganizowanej przez DAPA, Hanwha Systems oraz rządową Agencję Do Spraw Obronnych ADD (Agency for Defense Development). Zapowiedź premiery pojawiła się na początku bieżącego miesiąca. Hong Yoon-seong, główny konstruktor systemów radarowych w Hanwha Systems poinformował, że prototyp zostanie ukończony w przyszłym roku, a w 2022 zostanie przetestowany w powietrzu, zabudowany na samolocie testowym.
Antena prototypowego radaru składa się z około 1088 modułów nadawczo-odbiorczych (Transmitter-Receiver Module, TRM), ale docelowo, do 2023, zostanie zwiększona o 20% do 1200-1300 modułów. Dla porównania radar AN/APG-77 z F-22A Raptor ma 1956 modułów, natomiast AN/APG-81 z F-35 – około 1200 modułów. Hanwha Systems oczekuje, że nowy radar będzie mieć lepsze parametry niż AN/APG-83, które są montowane na zmodernizowanych samolotach KF-16V (jest to modernizacja równoważna F-16V). Nieoficjalnie, w trybie pracy SAR (Synthetic Aperture Radar) ma generować wysokowydajny obraz obiektów o średnicy mniejszej niż 1 m – jednocześnie będzie w stanie wykrywać setki obiektów naziemnych w zasięgu około 200 km (Próby JHMCS II na F-16V, 2020-08-04).
Oblot pierwszego z sześciu prototypów samolotu wielozadaniowego w ramach programu KF-X zaplanowano na 2022. Wojska lotnicze Republiki Korei zadeklarowały zakup 120 samolotów, a Indonezji, która finansuje 20% programu – około 50 kolejnych. Udział Dżakarty jest jednak kontrowersyjny z uwagi na problemy z terminową regulacją zobowiązań finansowych / Grafiki: DAPA
Prace nad anteną i źródłem zasilania radaru rozpoczęto w 2019, gdy zintegrowano i przetestowano je wspólnie z opracowanym przez izraelską spółkę ELTA Systems procesorem przetwarzania sygnałów elektronicznych. Do listopada 2019 zrealizowano sześć prób w powietrzu w Korei i dziesięć w Izraelu. Na potrzeby programu KF-X, Hanwha Systems opracowuje również elektrooptyczny zasobnik celowniczy i czujnik termolokacyjny IRST (wcześniej makieta samolotu była pokazywana z zasobnikiem celowniczym Sniper XR ATP).
Co ciekawe, wcześniej nowy radar z anteną AESA do KF-X oferowała szwedzka spółka Saab Defence & Security. Makieta urządzenia została zaprezentowana 19 października 2015 podczas 10. targów lotniczych i obronnych ADEX (International Aerospace & Defense Exhibition) w Seulu. Szwedzi oferowali swoje doświadczenie ze zmodernizowanym radarem PS-05/A Mark 5 z anteną AESA, opracowanym w ramach programu Saab Ericsson NORA (Not Only a RAdar), który był testowany na samolocie JA 37 Viggen (Gripen C/D z radarem AESA, 2020-04-28).
Tymczasem trwa budowa pierwszego z sześciu prototypów samolotu wielozadaniowego w ramach programu KF-X. 7 lipca br. spółka Korean Aerospace Industries (KAI) opublikowała fotografię z procesu montażu kadłuba w zakładach w Sacheon. Oblot pierwszego z nich zaplanowano na pierwszą połowę 2022. Próby prototypów mają potrwać łącznie cztery lata. Produkcja pierwszej partii, Block 1, ma być realizowana w latach 2026-2028 (wersja ze zdolnościami powietrze-powietrze). Od 2029 ma być produkowany wariant Block 2 z pełnym zdolnościami, w tym powietrze-ziemia i powietrze-woda (KF-X z Meteorami, 2019-11-24).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.