Podczas Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference) w londyńskim Twickenham w Wielkiej Brytanii (zaplanowanej na 22-25 stycznia), niemiecko-brytyjska spółka joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) po raz pierwszy zaprezentowała prototyp zmodernizowanego czołgu Challenger 3.
A big leap towards delivering the @BritishArmy’s next Main Battle Tank #capability has been achieved with the first pre-production #Challenger3 going into trials in the coming weeks.
Full story: https://t.co/bLHCUiOIgq pic.twitter.com/1Lu4ygdgma— RBSL (@RH_BAES_Land) January 23, 2024
A great first day of #IAV2024 yesterday! We’re looking forward to Day 2!
Our #RBSL team, together with @RheinmetallAG colleagues are looking forward to meeting more of you today.
Be sure to visit us on stand D3!
#IAV2024 #RBSLAtIAV #IAV #LandChampion #UKDefence #Rheinmetall pic.twitter.com/R9mwQDSiD0
— RBSL (@RH_BAES_Land) January 23, 2024
Highlight of Day 1 at the 2024 IAV conference was seeing the first public photos of the Chally 3 prototype. Due to enter trials in a few weeks! pic.twitter.com/KbSbtPpCUA
— Sonny Butterworth (@Rivet_Counter) January 22, 2024
Do tej pory prezentowano bowiem demonstrator technologii wozu bojowego, który miał swoją premierę podczas targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI (Defence Security and Equipment International) w Londynie, 14-17 września 2021 (patrz zdjęcie główne).
Pojazd w konfiguracji prototypowej otrzymał nową wieżę i zmodernizowany kadłub, a także moduły nowego wymiennego pancerza kompozytowego Farnham, który opracowało laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory). Warto dodać, że 18 stycznia br. brytyjska agencja logistyczna DE&S (Defence Equipment & Support) przy Ministerstwie Obrony tego kraju podpisała umowę z RBSL na dostawy tychże pancerzy na potrzeby programu LEP (Life Extension Project) Challenger 3. Wstępne próby integracji pancerza zrealizowano w październiku 2023.
Dodatkową ochronę balistyczną zapewnia dodatkowy, modułowy pancerz górnej przedniej płyty kadłuba o nazwie Epsom oraz aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) hard-kill typu Trophy MV, które został zamówiony 24 czerwca 2021 w izraelskiej spółce Rafael Advanced Defense Systems (masa jednego zestawu to 450 kg) (Trophy dla czołgów Challenger 3).
Wóz otrzymał nową 120-mm gładkolufową wysokociśnieniową Rh-120/L55A1CR3, produkcji niemieckiej, która zastąpiła gwintowaną armatę L30A1/L55. Jest to wersja Rh-120/L55A1, dostosowana do nowej wieży. Armata jest przystosowana do używania przeciwpancernych pocisków podkalibrowych stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem DM63A1, ich następców DM73 i wielozadaniowych programowalnych DM11.
Z armatą sprzężony został 7,62-mm karabin maszynowy L94A1. Uzbrojenie dodatkowe to 7,62-mm karabin maszynowy L37A2 lub 12,7-mm wielkokalibrowy karabin maszynowy L1A2/L111A1 na stropie wieży, gdzie znalazły się też dwie wyrzutnie 66-mm granatów dymnych. Załoga otrzymała wielokanałowe przyrządy obserwacyjno-celownicze Orion dowódcy i działonowego.
Wóz otrzymał zawieszenie Horstmann Hydrogas 3. generacji, a także zmodernizowany układ napędowy z silnikiem wysokoprężnym Perkins Condor CV12-9A oraz przekładnią David Brown Santasalo TN54E z 6. biegami do przodu oraz 2. biegami do tyłu (zapowiadano zwiększenie mocy silnika z 1200 do 1500 KM).
Pojazd ma masę bojową 66 t, a seryjna przebudowa została zaplanowana na lata 2027-2030.
Umowa nam modernizację 148 czołgów FV4034 Challenger 2 do standardu Challenger 3 o wartości 800 mln GBP (wówczas 4,26 mld zł) posiadanych przez brytyjskie wojska lądowe (British Army) została zawarta z RBSL 7 maja 2021 (Wielka Brytania zmodernizuje czołgi do standardu Challenger 3).
Londyn zdecydował o modernizacji tylko części swojej floty pancernej, liczącej wówczas 227 egzemplarzy (obecnie jest to 213, gdyż 14 wozów przekazano walczącej Ukrainie; wiadomo z materiałów wideo o utracie jednego czołgu z 5 września 2023).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.