16 sierpnia w Kazańskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego imienia S. P. Gorbunowa (KAPO) w Kazaniu zaprezentowano prototyp zmodernizowanego bombowca dalekiego zasięgu Tu-22M3M (numer boczny 42). O programie modernizacji bombowców Tu-22M3 (Backfire-C) Rosjanie poinformowali w lutym 2012.
Najbardziej zauważalną zmodyfikowanego płatowca Tu-22M3M jest owiewka w górnej części dziobu. Do nowego standardu ma zostać doprowadzonych 30 z 77 samolotów tego typu, wchodzących w skład rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS)
Według ówczesnego harmonogramu do 2020 do nowego standardu miało zostać doprowadzonych 30 z 77 samolotów tego typu, wchodzących w skład rosyjskich Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS, Wozduszno-kosmiczeskie siły). W lipcu 2015 ogłoszono, że do końca roku do służby wejdzie pierwsze 6 samolotów, jednak Rosjanie nie dotrzymali tego terminu.
Zmodernizowany Tu-22M3M ma zmienioną awionikę, wymieniono w nim radiostację, jak też systemy: nawigacyjne, kierowania uzbrojeniem, kontroli silników i zużycia paliwa oraz urządzenia walki radioelektronicznej. Wprowadzono też nowy zestaw do diagnostyki, który ma uprościć procedury przedstartowe i obsługę naziemną.
W rosyjskich Siłach Powietrzno-Kosmicznych jest 77 Tu-22M3, z czego 40 stacjonuje w bazie Biełaja (obwód irkucki), 27 w Szajkowce (obwód kałuski) i 10 w bazie Djagilewo (obw. riazański). Lotnictwo Marynarki Wojennej (AWMF) ma do dyspozycji 58 tych samolotów
Bombowiec został wyposażony w system wymiany informacji i wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne w kabinie z funkcjami wsparcia pilotów podczas lotu. Łącznie wymieniono 80% urządzeń radioelektronicznych, dzięki czemu będą one bardziej kompatybilne ze zmodernizowanymi Tu-160M2. Rosjanie zakładają przeprowadzenie także remontów płatowców i silników, co ma wydłużyć ich resursy.
Po modernizacji Tu-22M3M mają być dostosowane do przenoszenia nowego typu uzbrojenia: zmodernizowanych przeciwokrętowych pocisków manewrujących Raduga Ch-32 o zasięgu 800-1000 km (rozwinięcie Raduga Ch-22 Buria) i hipersonicznych pocisków aerobalistycznych Ch-47M2, testowanych wcześniej na zmodyfikowanych MiG-31B (Ch-47M2 Kindżał ujawniony, 2018-03-05).
Analiza
Rosjanie ogłosili także plany kolejnej modernizacji samolotów Tu-95MSM, dostarczanych od listopada 2015. Nie sprecyzowano zakresu prac, ale oblot prototypu zmodernizowanego bombowca ma nastąpić w 2019. Trwają badania państwowe samolotu ze zmodernizowanymi silnikami turbośmigłowymi Kuzniecow NK-12MPM, które mają zakończyć się w 2018.
Modernizacja Tu-22M3 trwa równolegle z podobnymi pracami nad wydłużeniem resursów, jak i zdolności bombowców strategicznych Tu-160 i Tu-95MS / Zdjęcie: KAPO
25 stycznia 2018 dokonano oblotu pierwszego zmodernizowanego bombowca strategicznego Tu-160M2 Piotr Diejniekin. Ministerstwo Obrony Rosji chce zamówić 10 takich samolotów za 160 mld RUB (9,14 mld zł), a ich dostawy mają zakończyć się w 2027.
Modernizacja bombowców Tu-22M3, Tu-95MS i Tu-160 oznacza, że opóźnione bądź wstrzymane zostaną prace nad bombowcem strategicznym nowej generacji PAK DA (Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Dalnoj Awiacji), który miał zastąpić wszystkie użytkowane konstrukcje (Produkcja Su-57 odroczona, 2018-07-16).
Plany zakładały oblot prototypu w 2020 i wejście do służby w latach 2025-2030. W marcu 2017 informowano, że powstała makieta z drewna, a w grudniu ubiegłego roku zapewniano, że prace nad prototypem dobiegają końca (Wkrótce testy B-21 Raider, 2018-03-07).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.