19 sierpnia turecki koncern państwowy Turkish Aerospace Industries (TAI) zaprezentował prototyp 6-tonowego, wielozadaniowego śmigłowca transportowego T625. Wiropłat będzie przeznaczony na rynek cywilny i wojskowy. Prace badawczo-rozwojowe rozpoczęły się w 2010, w 2013 TAI podpisał umowę z Podsekretariatem ds. Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı, SSM) na kontynuacje działań.

Makieta śmigłowca T625 została zaprezentowana na Paris Air Show 2017. Z kolei ujawniony prototyp wydaje się być jeszcze niekompletny.

Makieta śmigłowca T625 została zaprezentowana na Paris Air Show 2017. Z kolei ujawniony prototyp wydaje się być jeszcze niekompletny.

Pełnowymiarowa makieta śmigłowca została pokazana podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu 19-25 czerwca 2017 HAVA SOJ dla Turcji, 2018-08-12; Dostawa tureckich bsl TAI Anka-S, 2018-04-12). Podwykonawcami w projekcie są przedsiębiorstwa Alp Aviation i LHTEC. Oblot prototypu ma nastąpić pod koniec 2018, uruchomienie produkcji seryjnej nie wcześniej niż w 2021.

Podstawowe zadania T625 to transport żołnierzy i ładunków, przewóz bardzo ważnych osób, ewakuacja medyczna i misje poszukiwawczo-ratunkowe (SAR). Długotrwałość lotu to niecałe 4 h, ale dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa może zostać wydłużony do ponad 5 h.

Pierwszy prototyp T625 powstał siłami lokalnego przemysłu, bez wykorzystania rozwiązań, bądź podwykonawców zagranicznych. Śmigłowiec wyposażono turecką awionikę i wielobarwne, elektroniczne wyświetlacze w kabinie, które dostarczy Aselsan /Zdjęcia: TAI

Pierwszy prototyp T625 powstał siłami lokalnego przemysłu, bez wykorzystania rozwiązań, bądź podwykonawców zagranicznych. Śmigłowiec wyposażono turecką awionikę i wielobarwne, elektroniczne wyświetlacze w kabinie, które dostarczy Aselsan /Zdjęcia: TAI

Długość śmigłowca to 15,87 m, średnica wirnika głównego wynosi 13,2 m. Maksymalna masa startowa 6050 kg, a pułap 6096 m. T625 napędzany będzie dwoma silnikami turbowałowymi LHTEC-CTS800·4A o mocy 1373 KM (1023 kW) każdy, dzięki czemu osiągnie prędkość maksymalną do 306 km/h/165 węzłów i zasięg ponad 740 km (400 Mm). Załoga ma składać się z dwóch osób, poza nimi śmigłowiec ma pomieścić 12 pasażerów (Porozumienie TAI z ASELSAN ws. TF-X, 2018-04-30; Farnborough 2018: Prezentacja Hürjet, 2018-07-17).

Analiza
Na początku grudnia 2017 TAI ujawniła że jednocześnie rozwija śmigłowiec wielozadaniowy o masie 10 t, zdolny do transportu ponad 20 osób. W odmianie wojskowej ma być on wykorzystywany do misji poszukiwawczo-ratowniczych i działań morskich. Śmigłowiec ma mieć dużą kabinę transportową i być wyposażony w tylną rampę i składane podwozie. Maksymalna prędkość ma wynosić 315 km/h/170 węzłów, zasięg do 1000 km (540 mil morskich).

Pod koniec października 2017 producent poinformował o rozpoczęciu prac nad śmigłowcem uderzeniowym ATAK 2, który ma być rozwinięciem modelu uderzeniowo-rozpoznawczego T129 ATAK. Wiropłat ma być większy i cięższy oraz powstać całkowicie w Turcji, dzięki transferowi technologii z Włoch (T129 ATAK dla Pakistanu?, 2018-05-27).

TAI wdraża w ramach programu TUHP (Turkish Utility Helicopter Program) do produkcji seryjnej 10-tonowy śmigłowiec wielozadaniowy T-70, czyli licencyjny wariant S-70i Black Hawk. Tureckie siły zbrojne zamówiły 109 wiropłatów tego typu z amerykańsko-turecką awioniką IMAS (Integrated Modular Avionics System). Prototyp T-70 (o numerze bocznym SP-YVB) został zmontowany i zaprezentowany w zakładach PZL Mielec 22 czerwca 2016, a 2 marca 2017 dostarczony odbiorcy (Dostawy mieleckich S-70i dla Chile, 2018-03-15; Dwa Black Hawki dla Policji, 2018-05-30).