18 października spółka Airbus Helicopters poinformowała o rozpoczęciu prób w locie pierwszych śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal. Wiropłaty są przeznaczone dla wojsk lotniczych i lotnictwa gwardii narodowej Kuwejtu.
W siłach zbrojnych znajduje się 95 śmigłowców H225M, a łączny czas jaki spędziły w powietrzu wynosi 114 tysięcy godzin. Użytkownikami są Francja, Brazylia, Meksyk, Malezja, Indonezja i Tajlandia. H225M zostały zamówione przez Singapur, Kuwejt i Węgry. Trwa też procedura zakupu tych śmigłowców przez indyjską straż wybrzeża / Zdjęcie: Airbus Helicopters
9 sierpnia 2016 państwo to podpisało umowę o wartości 1,07 miliarda euro (4,59 mld zł) na dostawy trzydziestu H225M Caracal. Śmigłowce przeznaczone będą do zadań poszukiwawczo-ratowniczych, działań morskich i do transportu wojsk.
O umowie po raz pierwszy poinformował w czerwcu 2015 ówczesny minister sił zbrojnych Francji Jean-Yves Le Drian. Ogłosił wówczas, że Kuwejt kupi 24 H225M dla wojsk lotniczych za miliard euro. Odrzucono tym samym ofertę AgustaWestland (obecnie Leonardo) AW149 i Sikorsky (obecnie Lockheed Martin) S-70i Black Hawk International.
Władze w Kuwejcie zdecydowały się w 2016 na zamówienie dodatkowych 6 śmigłowców dla nowo formowanego lotnictwa gwardii narodowej. W lutym 2018 kuwejckie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych odebrało dwa śmigłowce H225 Super Puma. To cywilna odmiana Caracala, która będzie wykorzystywana przez policję.
Wojska lotnicze Kuwejtu mają 11 śmigłowców Aérospatiale SA330 Puma i Eurocopter AS332 Super Puma oraz 14 Aérospatiale SA342 Gazelle.
Analiza
Pierwsze śmigłowce mają trafić do Kuwejtu w IV kwartale 2019. Pierwotnie dostawy miały rozpocząć się na początku roku, ale zostały opóźnione z uwagi na prowadzone w Kuwejcie śledztwo (Francja dokupuje Caracala, 2019-06-15; Zakłady Airbusa na Węgrzech, 2019-05-29; Dodatkowe Caracale dla Tajlandii, 2018-09-20).
Na wniosek premiera Dżabira Mubaraka al-Hamada as-Sabaha Narodowa Komisja Antykorupcyjna i Biuro Kontroli Państwowej nadzorowało między grudniem 2017 a styczniem 2019 postępowanie antykorupcyjne.
Dochodzenie wszczęto, kiedy francuski magazyn Marianne zarzucił, że libański pośrednik Farid Abdelnour zażądał od Airbusa prowizji 60 mln EUR (258 mln zł) w związku z umową.