8 sierpnia służba prasowa 412. Skrzydła Testowego amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) poinformowała o przeprowadzeniu trzeciego i ostatniego lotu testowego przenoszonych pod skrzydłem bombowca strategicznego B-52H Stratofortress prototypu oraz odpowiednika gabarytowo-masowego pocisków hipersonicznych AGM-183A ARRW (Air-launched Rapid Response Weapon), przed planowanym lotem swobodnym z własnym napędem.
8 sierpnia br. zrealizowano ostatni lot testowy z pociskiem na belce podskrzydłowej. Co istotne – jest to prototyp broni. Wcześniej próby realizowano z makietą gabarytowo-masową. Swobodny lot prototypu ma nastąpić jeszcze w bieżącym roku
Próby zrealizowano na poligonie morskim Point Mugu u wybrzeży południowej Kalifornii. Do testu użyto zmodyfikowanego B-52H o nr seryjnym 60-0050 i nazwie własnej Dragon’s Inferno, należący do 419. Eskadry Testowej USAF, który wystartował z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii. Bombowiec wykonał loty po okręgu nad pustynią na północ od macierzystej bazy w asyście myśliwca F-16, po czym skierował się nad Ocean Spokojny. Pilotem bombowca był ppłk Michael Jungquist
Podczas lotu, prototyp AGM-183A IMV-2 (Instrumented Measurement Vehicle) o nazwie własnej Celeri Responsio przekazywał dane telemetryczne i z własnego nadajnika GPS do stacji naziemnej kontroli. Test zweryfikował integrację systemu z samolotem-nosicielem i poprawność danych telemetrycznych, jednocześnie przećwiczono procedury, które zostaną wykorzystane podczas pierwszego samodzielnego lotu testowego jeszcze w tym roku.
Podczas lotu testowego, prototypowi towarzyszyła wcześniej testowana makieta gabarytowo-masowa / Zdjęcia: USAF
Rozwój i próby systemu realizują i nadzorują centra doświadczalne AFTC (Air Force Test Center), centrum testów uzbrojenia marynarki wojennej NAWCWD (US Naval Air Warfare Center Weapons Division), biuro programowe ARRW w Departamencie Obrony oraz spółka Lockheed Martin Missiles and Fire Control – główny projektant i wykonawca pocisku na podstawie umowy bazowej o wartości 480 mln USD (1,79 mld zł) z 13 sierpnia 2018 (Hipersoniczny ARRW , 2018-08-21).
Analiza
Co istotne, informacja nie zawiera adnotacji, że za testowanym pociskiem, pod tym samym skrzydłem, znajdował się odpowiednik gabarytowo-masowy pocisku wykorzystywany do prób aerodynamicznych i integracyjnych – wydaje się, że ten sam, który był poddawany próbom na początku kampanii, czyli 12 czerwca ub. r. na ciężkiej belce uzbrojenia o nośności 9072 kg (20 tys. funtów) (Oblot AGM-183A ARRW, 2019-06-15).
Silnik rakietowy na paliwo stałe do przyspieszacza rakietowego, który wyniesie AGM-183A na odpowiedni pułap, zaprojektowała spółka Aerojet Rocketdyne w ramach umowy z 19 grudnia 2019 o wartości 81,5 mln USD (304 mln zł). Według informacji budżetowych, pierwotne, całkowite koszty programu ARRW wzrosły aż o 40%. USAF chciałaby ogłosić wstępną gotowość operacyjną do 2022, ale wydaje się to trudnym do zrealizowania zadaniem.
7 kwietnia br. szef amerykańskiego Dowództwa Lotnictwa Uderzeniowego (Air Force Global Strike Command, AFGSC) gen. Timothy Ray ujawnił, że pociski AGM-183A zostaną zintegrowane z częścią zmodernizowanych bombowców strategicznych B-1B Lancer. Nowe uzbrojenie otrzyma co najmniej jedna eskadra tych samolotów, czyli kilkanaście z nich (etatowa liczba samolotów w eskadrze wynosi 18, ale w rzeczywistości nie jest stała i w ostatnich latach eskadry liczyły od 10 do 19 Lancerów). Jeden samolot miałby przenosić maksymalnie 31 pocisków: 8 na węzłach i 23 w trzech komorach bombowych, dzięki wyrzutniom rewolwerowym CSRL (Common Strategic Rotary Launcher) (Broń hipersoniczna dla B-1B Lancer, 2020-04-10).
Wcześniej, 2 lutego br. USAF poinformowały o anulowaniu drugiego programu broni hipersonicznej: konwencjonalnego, szybującego pocisku dalekiego zasięgu o kryptonimie HCSW (Hypersonic Conventional Strike Weapon), a całe wysiłki zostały skierowane na rozwój i testy ARRW (Hipersoniczny HCSW anulowany, 2020-02-12).
Pociski AGM-183A ARRW będą przenosić głowicę konwencjonalną z prędkością przekraczającą na pewno Ma5 i dystansie, szacowanym przez ekspertów, na co najmniej 1000 mil (1609 km). Wypełnią lukę operacyjną, po wycofanych oficjalnie 4 grudnia 2019, konwencjonalnych pociskach manewrujących dalekiego zasięgu AGM-86C/D CALCM. Będą również pierwszą bronią hipersoniczną, wprowadzoną na wyposażenie amerykańskiego lotnictwa bojowego (CALCM wycofane, 2019-12-05).