Zgodnie z raportem dyrektora ds. testów operacyjnych i weryfikacji (DOT&E) Departamentu Obrony USA, wszystkie warianty nowych wozów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) nie nadają się do użytku operacyjnego. Najpoważniejsze kwestie mają wynikać niewystarczającego poziomu niezawodności, utrzymania technicznego, świadomości sytuacyjnej załogi i jej bezpieczeństwa. Duża liczba problemów technicznych jakie pojawiły się podczas programu testowego oznacza, że w tym momencie pojazdy JLTV zostały wykluczone  z uczestniczenia w działaniach bojowych i wymagają modyfikacji.

Wybrana w 2015 na następce HMMWV rodzina pojazdów JLTV obejmuje dwudrzwiowe Combat Support Vehicle (CSV) i czterodrzwiowe Combat Tactical Vehicle (CTV).  Produkowane są w czterech konfiguracjach: pojazd wielozadaniowy M1280, wóz wsparcia ogniowego M1281, nośnik uzbrojenia M1278 oraz wóz wsparcia M1279. Planowane jest opracowanie wersji do zadań rozpoznania / Zdjęcie: Staff Sgt. Teresa J. Cleveland, USAF

Wybrana w 2015 na następce HMMWV rodzina pojazdów JLTV obejmuje dwudrzwiowe Combat Support Vehicle (CSV) i czterodrzwiowe Combat Tactical Vehicle (CTV). Produkowane są w czterech konfiguracjach: pojazd wielozadaniowy M1280, wóz wsparcia ogniowego M1281, nośnik uzbrojenia M1278 oraz wóz wsparcia M1279. Planowane jest opracowanie wersji do zadań rozpoznania / Zdjęcie: Staff Sgt. Teresa J. Cleveland, USAF

Zgodnie z raportem, wóz wsparcia ogniowego M1281 Close Combat Weapon Carrier ma mieć zbyt niskie zdolności podczas prowadzenia ognia za pomocą przeciwpancernych pocisków kierowanych z rodziny BGM-71 TOW (Tube-launched, Optically tracked, Wire-guided) w porównaniu z pojazdami HMMWV (High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) w analogicznej konfiguracji. Najpoważniejszym problemem były trudności w załadunku kolejnych pocisków do wyrzutni, co wydłużało czas pomiędzy strzałami i naraziło bezpieczeństwo załogi. M1281 ma także mieć zbyt mało miejsca na przechowywanie dodatkowej amunicji, a dostęp do niej jest utrudniony.

Testy wykazały również tzw. martwe pola wokół pojazdu, które ograniczają widoczność i zdolność wykrywania zagrożeń. Problemem okazało się także prawidłowe utrzymanie techniczne pojazdów. Czynności serwisowych obecnie nie da się realizować bez wsparcia przedstawicieli terenowych producenta. Ma wynikać to ze złożoności technicznej pojazdów, nieefektywnego szkolenia obsługi technicznej i niewystarczająco zrozumiałych instrukcji obsługi.

Podczas testów stwierdzono wielokrotne problemy z drzwiami, których awarie utrudniały żołnierzom szybkie i bezpieczne opuszczanie, jak i wsiadanie do pojazdu. Problemem okazało się także użytkowanie holowanej przyczepy, która ma mniejszą mobilność niż JLTV, co spowalnia tempo wykonywanych zadań. Do innych wad eksploatacyjnych zaliczono problemy z instalacją elektryczną silników, uszkodzone opony czy usterki układu hamulcowego.

W podsumowaniu autorzy raportu DOT&E zalecili, aby Biuro Programowe JLTV opracowało plan rozwiązania powyższych mankamentów i problemów technicznych, ale także innych kwestii, które znalazły się jedynie w niejawnym załączniku.

Analiza
Pierwsze pojazdy z rodziny JLTV, oryginalnie Oshkosh Defense L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle), trafiły do Fort Stewart w stanie Georgia 14 stycznia 2019. Według harmonogramu z 22 grudnia 2018 do końca marca 2019 do testów w 1. Pancernej Brygadowej Grupie Bojowej (ABCT, Armored Brigade Combat Team) 3. Dywizji Piechoty ma trafić łącznie 500 pojazdów z partii małoseryjnej (US Army odbiera JLTV, 2019-01-15). Jednak już w cztery dni po pierwszych dostawach w mediach społecznościowych opublikowano fotografię przewróconego na bok i poważnie uszkodzonego pojazdu. Według dostępnych informacji do zdarzenia doszło podczas kursu Master Driver, a nikt z członków załogi nie odniósł obrażeń.

Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych planują zakupić 57,6 tysiąca pojazdów z rodziny JLTV, w tym 5,5 do 9 tys. dla Korpusu Piechoty Morskiej (USMC), 49,1 tys. Dla wojsk lądowych (US Army) i specjalnych (US SOCOM). W 2017 zakup 140 pojazdów Siły Powietrzne (USAF). Ponaddto 2747 wozów ma trafić do Wielkiej Brytanii w ramach programu Multi-Role Vehicle-Protected (MRV-P), zakup 200 kolejnych potwierdziła Litwa, a dalszych 38 Słowenia (Słowenia wybiera L-ATV, 2018-11-24; L-ATV dla Litwy, 2018-11-22; Wspólny zakup L-ATV , 2018-03-19).